Förbandet Mono Stereo gör ett bra jobb med att värma upp publiken. En publik som mest består av killar men också några män och faktiskt också några gubbar. Vi tjejer är definitivt i minoritet ikväll, inte ens på scenen finns det några tjejer namnet till trots. Publikleden fylls snabbt på och jublet ökar i volym när Girls tar plats på scenen och drar igång kvällens första låt Laura. Det börjar bra. Det är charmigt spretigt och känns riktigt trivsamt trots att det på nolltid blivit precis så varmt som det bara kan bli på Debaser Slussen. Sångaren Christopher Owens berättar för oss att P3 Live är på plats och spelar in spelningen, han tycker att vi ska ta chansen och hälsa hem till mamma. Någon skriker ”I love you” och svaret från scenen blir något som påminner om ”Jag älskar dig”. Detta mottas givetvis av ett stort jubel. Det gäller att veta hur man ska charma sin publik, att lära sig fraser på det lokala språket brukar vara ett säkert kort.

Sen så händer det jag fasat för. Efter låten Darling så sänks tempot och jag kommer på mig själv med att gäspa stort. Det är aldrig ett bra tecken. När jag ser mig omkring inser jag att jag nog är ganska ensam om att känna mig uttråkad. Är det så att alla andra gått på hajpen? Från scenen bedyrar de att den här spelningen måste vara turnéns höjdpunkt. Om det stämmer är jag glad att jag inte sett Girls tidigare. Tyvärr håller inte alla låtar samma höga klass som deras Lust For Life, som faktiskt är en av mina favoritlåtar. Givetvis är det också Lust For Life som blir kvällens höjdpunkt. Jag tror att hela publiken sjunger med och dansar under den alldeles för korta låten. Resten av publiken skrålar också med i Hellhole Ratrace samtidigt som jag kväver ännu en gäspning. Jag lämnar lokalen i samma ögonblick som den sista tonen ebbar ut och kan konstatera att jag känner mig lite snuvad på konfekten. Jag hade hoppats på storverk från Girls men fick istället se mig själv uttråkad. Det är aldrig kul att lämna en spelning med en sådan känsla och jag hoppas att det dröjer länge innan jag är med om det igen.

Melodifestivalen, Final, Globen, Stockholm, 2010-03-13
Peter Morén, Strand, Stockholm, 2010-03-02