Genom en lucka i golvet hissas kvällens värdinna upp – Eva Dahlgren. Både Eva och hennes sällskap på scenen är klädda i vad jag enbart kan kalla för 1700-talskläder. Efter en monolog om att skapa musik och om att skriva ”den” låten gör Malena Ernman entré på scenen. Givetvis bjuds det på Opera när man är på Kungliga Operan. Men något händer! Musiken hakar upp sig, en DJ blir synlig på scenen och operan övergår till att bli housemusik. Efter det något oväntade giftermålet mellan musikstilar har det då blivit dags att dela ut kvällens första Grammis, den i kategorin Årets Manliga Artist. På plats för att dela ut den är journalisten och författaren Bengt Ohlsson. Vinnaren blir inte helt oväntat Håkan Hellström. Han börjar med att be om ursäkt för sina stövlar innan han går över till att tacka sin medproducent Jocke Åhlund samt ett gäng till – han vet ju inte om han kommer få fler tillfällen till att tacka så han tycker det är lika bra att passa på när han ändå har chansen.

Näst ut på scenen blir Ebbot Lundberg som ska dela ut Grammisen i kategorin Årets Hårdrock. Segrarna heter Watain och de verkar vara glatt överraskade över sitt pris. Sen rullar det på i ett raskt tempo, Robyn och Klas Åhlund hämtar pris för Årets Kompositör, Lasse Stefanz för Årets Dansband innan det återigen blir dags för Robyn att hämta ytterligare en Grammis, den här gången som Årets Kvinnliga Artist. Jag känner inte för att dra på munnen förens Kapten Zoom (dvs Anders Linder) dyker upp på scenen för att dela ut priset till Årets Barnalbum – segrarna i kategorin heter Orkester Pop. Tyvärr blir glädjen kortvarig; Thorsten Flink dyker nämligen upp för att dela ut priset till Årets Artist och Håkan Hellström lägger ännu en Grammis till handlingarna och kan tacka lite fler personer. Han avslöjar dock att det som skulle bli mest poppis där hemma var om han kom hem med Kapten Zooms kostym till sönerna.

Maria Molin-Ljunggren har äran att dela ut Årets Hederspris till Dag Häggqvist, en riktig veteran i skivbranschen. Tempot är som sagt var högt och det dröjer inte länge innan Redone via en hälsning från Los Angeles kan tacka för sin Grammis i kategorin Årets Producent och Oskar Linnros glatt kan ta emot priset för Årets Nykomling. Kvällens drottning – Robyn alltså – får hämta hem priset för Årets Album och prisutdelaren Plura Jonsson lovar dyrt och heligt att köra hem Grammisen för Årets Specialutgåva till segaren Peter LeMarc som ligger hemma sjuk.

Visst blir det lite underhållning också. Då och då dyker Eva Dahlgren upp på scenen in en ny kreation och framför en ny liten monolog. Hennes funderingar rör sig kring det mesta i musikvärlden. Lite musik får vi också höra. Först ut är Karla-Therese Kjellvander, Nina Kinert och Anna Järvinen som tillsammans med Rockridge Brothers framför en cover på Håkan Hellströms Vid protesfabrikens stängsel. De som avslutar den första akten är Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet. Och som de gör det! Det är en verkligt färgsprakande nummer de bjuder på och när dessutom de gäster som sitter på de tre främsta raderna reser sig och avslöjar att de inte är några egentliga gäster utan i själva verket är Tensta Gospel Choire känns allt riktigt, riktigt bra. Med det är den första akten slut och vi får en chans att pusta ut.

När publiken återigen tar plats i salongen låter det som att stämningen är på topp.  Tyvärr så blir det återigen en djupdykning för min del. Det blir nämligen ett framträdande av Lykke Li och jag är väl förmodligen ensam om att inte se hennes storhet. Det känns mörkt och dystert och inte alls som ett galanummer. Sen drar prisutdelandet igång igen. Grammisen för Årets Grupp går till Johnossi som får ta emot kvällens största jubel. De verkar väldigt nöjda och ser till att tacka av alla på listan. När en glad Robyn får ta emot ytterligare ett pris – hennes Dancing On My Own utsågs till Årets Låt – nöjer hon sig med att jubla och hoppa runt på scenen. Gissningsvis hade hon väl redan hunnit tacka alla på sin lista! Några som däremot insåg att de bara hade en chans att tacka alla var segrarna i kategorin Årets Klassiska, ZilliacusPerssonRaitinen. En annan som bara fick en chans till att tacka var Familjen som stod som segrare i kategorin Årets Urban/Dance.

Prisutdelare i kategorin Årets Folkmusik/Visa var Hans-Erik Dyvik Husby. Eller Cornelis. Eller Hank von Helvete. Han sjöng om Mördar-Anders innan han kunde överräcka priset till några av alla de artister som varit med och tonsatt Sonja Åkessons poesi.

Förra årets Grammisgala leddes av Karin Winther. I år är hon på plats som prisutdelare i den helt nya kategorin International Artist Breakthrough of the Year. Visst låter det långt och krångligt? Det är det inte egentligen. Det handlar om en internationell artist som fått sitt stora genombrott i Sverige under året. De som kan skriva in sig i historieböckerna hade inte behövt resa alltför långt, de är nämligen från Norge och heter Donkey Boy. Efter att först försäkrat sig om att vi förstod norska tackade de juryn och avslöjande att de tänkte ägna resten av kvällen åt att försöka övertyga Klas Åhlund om att producera deras nästa låt. Nästa kategori är också helt färsk och kallas för Årets Svenska Internationella Framgång. Tvärtemot den tidigare kategorin alltså, här handlar det om en svensk artist som haft stora framgångar utomlands. Återigen blir det dags för en hälsning från Los Angeles och Redone som därmed kniper sin andra Grammis.

Med bara några få Grammisar kvar att dela ut börjar folk bli lite otåliga. Håkan Hellström verkar ha uppfattat det när han hämtar sin Grammis för Årets Textförfattare och väljer att fatta sig kort. Samtidigt som Iamamiwhoami får Spotify och Telias gemensamma pris till Årets Innovatör lämnar jag salongen och får följa resten av galan via en tv-skärm i pressrummet. Den sista Grammisen som ska delas ut för kvällen är den i kategorin Årets Jazz. Kvällens sista segrare heter Dan Berglunds Tonbruket. Hela kalaset avslutas av The Ark som premiärspelar sin nya singel live, Breaking Up With God, innan de får sällskap på scenen av Eva Dahlgren, Kristofer Östergren, Håkan Hellström och Tove Styrke. Tillsammans framför de Calleth You, Cometh I och sen är det tack och hej. För artisterna väntar nu en hejdundrande efterfest och vi som tillhör presskåren får göra vårt bästa för att jaga segerintervjuer!

Trummor & Orgel feat. Ebbot Lundberg, Babel, Malmö, 2011-01-22
Daniel Adams-Ray, Kulturbolaget, Malmö, 2011-01-14