Detta  måste även forma våra musikunder till den grad att de förmodligen inte hade dykt upp om det inte erbjöds köande till alla möjliga punkter av Cirkus denna dag samt en iskall röd matta. Så tänk vilka alster vi får ta del av nästa år inspirerade av denna kväll. För även om de finaste och glittrigaste i gaderoben hade dammats av så var det en relativt lågmäld publik som tog sig till Djurgården för att närvara vid årets Grammis 2015. De första riktiga glädjeyttringar och hurrarop slog till när det utlovades (innan kamrorna slogs på) alkoholservering till publiken under pausen.

Men bubblande champagne i all ära, det fanns annat på schemat som borde locka minst om inte mer. Rykten om att Infinite Mass skulle göra en efterlängtad comeback besannades. ADL skulle göra en överraskande uppträdande och Zara Larsson var åter på svensk mark. Så vad var bäst, vad var sämre och vad överraskade mest?

Det som överraskade minst var Gina Dirawi, men inte på ett negativt sätt. Om det är någon som just nu kan anställas och leverera så är det hon. Gina är investeringen that keeps on giving och det är med klass, elegans och sylvass humor som hon ledde kvällens gala. Vem kan annars pendla mellan allvar, ironi och sexskämt och komma undan med det? Så förutom Gina Dirawi, vem fick vi se på scen under #grammis15?

Infinite Mass Soundsystem feat NoNoNoDance
Det var nog fler än denna skribent som med kärlek i själen minns tillbaka på vad de gamla kallar “den gamla goda tiden…”. Det vill säga när Amir Chandin och hans Infinite Mass gav oss “Area Turn Red”, “Bullet” och “The Theif”. Den sistnämda var en personlig favorit till den grad att jag kopierade av den från en kompis cd. Förlåt Amir. Så det var stora föväntningar som låg på denna nya konstellations axlar från många som ställde sig i kö till Cirkus i år.

Tyvärr blev det inte den magnifika nystart som förväntades och det var ett framträdande som glömdes snabbt bort efter att de steg av scenen. Dock vill nog många kalla detta för rostiga kugghjul och inte brist på kvalite. För något fanns där på scenen. Vad det egentligen var är svårt att säga. Mer än finns det tyvärr inte mer att skriva. Så olja maskineriet Amir & Co. För det är med stor förväntan vi står och väntar på den kommande EP:n.

Zara Larsson – Carry you home
Har man inte sett Zara Larsson live tidigare så blir en oväntat förvånad hur liten denna artist är till storlek. Och när hon väl hoppar upp på scen och levererar en nästa perfekt version av Carry you home uppbackad av bland andra, Lilla Namo, Erik Hassle och Icona Pop (på stora skärmar) , så är det svårt att förstå hur denna urkraft kan komma från denna lilla artist. Zara går varje gång hon står på scen, från klarhet till klarhet och bevisar dagligen hur medveten hon är om sin omgivning och det samhället hon tvingas växa upp i. Stordåd står framför dina fötter Zara och inget kommer kunna stå i din väg.

Anders och Måns – Årets Låt
Anders och Måns symboliserade det svenska folkhemmets djupaste och innersta fantasier. Det vill säga, drömmar om att breakdansa och blir ledda i twerk av två vackra och talanfulla kvinnliga dansare som gjorde denna duo mycket coolare än vad de kan utrstråla ihop på ett öppet blåsigt fält bredvid en glaciär på Island. Larvigt tänkte vissa. Länge leve den neonrosa magväskan tänkte vi!

Tove Styrke – Even if I’m Loud It dosen’t Mean I am talking To You
Tove Styrkes kommande album sägs vara ett exempel på att det ibland är nödvändigt att stanna upp för att kunna ta de stora kliven framåt. Hur mycket sanning som ligger i det uttalandet är svårt att tolka, men något som gick att se var att Tove hann forska i Britney Spears gaderob cirka 2001. För den helt jeansklädda ensemblen speglade Britney goes hipster 2015 och kommer förmodligen ses på en hipster nära dig inom en snar framtid. Tove ser ut att genuint ha kul när hon är på scen. Om det är på riktigt eller en del av showen vet nog bara gudarna men det spelar ingen roll. Hon är nog den enda som kan gå på efter Anders och Måns i avklippta jeansshorts. Återigen var jeans en röd tråd denna kväll. Sedan att hela gänget matchade jeans med polotröjor utan att bryta ut i svettpölar är veckans mest imponerande händelse. Och att en av Toves dansare såg ut att vänta smått. Mer coola gravida dansare åt folket!

First Air Kit – Master Pretender
Under framträdandet så hanns det med att skriva ner följande: First Aid Kit är sommmar, vinter, höst och vår. De är nykärt rus och smutsigt krossade hjärtan. De är vilda sommarnätter och dyster grå höst. Allt och lite till finns i deras musik som sväller ut och får dig att längta efter kommande festivalsommar.

Frågor på det?

ADL aka Adam Baptist – Svart Kaffe
När Adam äntrade den iskalla röda mattan och överrraskade alla gamla hiphopsjälar som stod där och huttrade bakom sina kamrorna så infann sig hopp. Hopp om att det är dags för att någon eller några ska visa vad det svenska hiphop-skåpet ska stå och visa dessa blåbär hur man gör det på riktigt. Eller i alla fall knuffa genrens utveckling framåt då den har stannat i sina kugghjul och inte imponerar särkilt ofta. Det vill inte ta bort all den framgång som de kvinnliga artisterna har haft under 2014. Det är snarare att just nu behöver själva genren något för att skapa material som verkligen skakar om dig, djupt i ditt inre, som den tidigare har gjort. Alla nykomlingar borde ha stått med block och penna, ja block och penna, och antecknat under ADL:s framträdande. Välkomen tillbaka Adam. Inte en sekund för sent.

Sabina Ddumba – Effortless
Grammis kändes inte som en tillräkligt värdig scen för Sabina. Det har aldrig hänt att Dina Dirawi behöver rättas till, men Sabina är inte en blivande stjärna, hon är redan en av våra klaraste stjärnor på vår svenska himmel fylld av musikunder. Vilken röst hon har. Hon fick stående ovationer av läktaren. Hela Stockholm borde ha ställt sig upp.

Teddybears feat Baby Trish – What’s Your Problem
Egentligen var det Baby Trish som ägde det här. Teddybears var bara roliga asseccoarer. Tvisten och den röda tråden är många. Ametist Azordegan kallade framträdandet “de gör politiska uttryck på intelligent vis” och visst är det så. Skulle bli förvånad om de som låten var riktad mot inte ens förstod att den handlade om dem. Paketerad i en visuell show med en cool Baby Trish visar Teddybears att de förnyar sig gång på gång utan att motståndet ens kan ta skydd.

Så vad tar vi med oss från årets Grammisgala förutom nya sätt att bära jeans? Det är följande:

Årets hejarklack – Rebecca och Fiona
Ingen hade som kul som dessa två. Vissa säger att blondiner har mest kul men jag tror att det är Rebecca och Fiona som har mest kul av alla. Alltid.

Årets mest saknade – Silvan Iman & Beatrice Eli
Att ingen att dessa två namn fanns verken på scen eller på en pokal och det visade att  Grammisjurin inte riktigt förstod vad 2014 handlade om.

Årets mest tråkiga – Ison & Fille
Att sitta på andra raden och se uttråkade ut till större delen av tiden gör inte bra tv. Eller publik. Ta anteckningar från Rebecca och Fiona. Alkohol behöver inte vara nyckel till att slappna av och ha kul. Bara Fille aktar sig så att de inte blir som supertrista Jocke Berg.

Årets skämt som gick många förbi – Ametist Azordegan
Hon skulle tydligen ersätta Björn Skifs och skämtade om att hon hade kvoterat in. På grund av bokstaven o. Eftersom de båda kommer från en svensk stad som slutar på o. Roligare på så många nivåer. För den insatte.

Årets mest classy – Sven Bertil Taube
En gentleman med mer klass i sitt lillfinger än hela adeln. Mer trevlig och artig intervjuperson får man leta efter. Kulturell kapital delux.

Årets Britney – Tove Styrke & Co