Annexet fylls snabbt på av fans, biljetterna till konserten är slutsålda. Det är lördagskväll en lönehelg, något som märks på stämningen. Jag skulle tro att många hunnit med en förfest innan de kommit hit. Ramsan ”Var är Hoffmaestro?” hinner rulla runt i lokalen en lång stund innan bandet faktiskt står på scenen. Jag hinner fundera på om jag verkligen är förberedd på det som snart kommer drabba mig. Grabbarna går ut för fullt och det är en minst sagt energifylld öppning de bjuder på med låtarna Seize The Day och Ibracadabra. Fansen älskar det och skrålar med från första stund.  De som står längst fram får sig nog ett ordentligt träningspass ikväll. Det hoppas, dansas, viftas och klappas. Stämningen är nästan extatisk. Själv tycker jag att bandet ger ett lite splittrat intryck. De är så många och det händer saker överallt samtidigt. Vid sidan av scenen finns dessutom två storbildskärmar uppsatta som stjäl mycket uppmärksamhet och jag har svårt att bestämma mig för vart jag ska titta.

Musiken svänger till en början riktigt bra, det är latinamerikanska rytmer för hela slanten. Men sedan händer något. Grabbarna kliver av scenen och det händer ingenting på en lång stund innan Jens Malmlöf kommer ut ensam på scenen och drar av So You Do (Slimi Jimi Bubby Boy). Därefter får han sällskap på scenen och en färsk ballad från den kommande skivan Skank-a-tronic-punkadelica framförs. Efter detta lite lugnare, och i mina ögon tråkiga, parti är det dags att höja farten lite. Under Desperado dansas det i precis hela Annexet!

Till slut börjar spelningen närma sig sitt slut. Efter att publiken fått ”storma”, dvs. springa fram och tillbaka framför scenen, och hela bandet presenterats är det tack och adjö. Jag är tämligen nöjd över att få lämna Annexet. Visst har Hoffmaestro & Chraa bjudit på en kul show. Visst har det svängt. Visst har energin flödat både från scenen och från publiken.  Men mer än så är det inte.  Det är alldeles för grabbig stämning och musiken spretar alldeles för mycket för att falla mig i smaken. Till skillnad från många andra är jag inte speciellt angelägen om att se Hoffmaestro & Chraa live fler gånger.

Andreas Grega, Allhuset, Stockholm, 2010-04-01
Love Antell, Strand, Stockholm, 2010-03-26