{joomplu:29510 left} Scenen känns ovanligt liten, då den är proppfylld av diverse slaginstrument. Förutom det ”vanliga” trumsetet syns även två mindre separata trumset, plus vad som närmast kan beskrivas som en trumdocka i mänsklig storlek, byggd av diverse skrot. Bandet kliver på till ljudet av publikens jubel och inleder starkt med Music People från senaste albumet.

{joomplu:29503 right} Bandets kläder är extravaganta och teatraliska och får mig osökt att tänka på Bladerunner. Det musikaliska framförandet är ett noga inövat synkroniserat skådespel. Chris Corner är inte bara vacker att titta på, han sjunger som en gud också, vilket han imponerande nog även lyckas leverera live. Alla bandmedlemmarna delar dessutom på instrumenten sinsemellan. Chris spelar trummor och bas. Även keyboardisten spelar bas ibland. Gitarristen spelar ibland bas och ibland trummor. Deras ambivalens håller min nyfikenhet uppe under hela konserten. Mellansnacket är minimalistiskt, nästan obefintligt, men det är heller inget jag känner att jag saknar.

Chris Corners röst omringar och hypnotiserar mig under låtar som My Secret Friend och Think of England. Den senare är också en av de låtar som inbringar mest jubel och applåder. Vackrast under kvällen är helt klart President, där Chris nästan framstår som en Jesusgestalt när han sjunger ”I will be president”. Kiss And Swallow är min personliga favorit och jag är tydligen inte ensam om det, med tanke på det röj som uppstår i publiken redan i inledningen. Låten avslutas med sanslöst snygga trummor. IAMX avslutar kvällen med en rockigare version av Spit It Out och lämnar sedan scenen till ljudet av elektroniskt oväsen.

Spellista:
1. Music People
2. Volatile Times