Trots att regnet hänger i luften och vinden blåser kall så är det gott om folk i publiken när Jakob Hellman gör entré med sitt band. De får inleda spelningen med ett par minuters gitarrstämmande. Hellman ursäktar sig och säger krasst att de inte brukar inleda på det sättet men att vädret gör det nödvändigt. De två första låtarna är helt nya och skvallrar om att låtskrivandet inte är något som han glömt bort. Det låter lovande men det är nog inte vad publiken helst av allt vill höra. Vackert väder mottas med stort jubel och allsång. Det här är vad publiken vill höra, de 25 år gamla låtarna från …och stora havet.

Att få se Jakob Hellman live var länge något som kändes som något ouppnåeligt för mig. Men så hände något, han gav sig ut på vägarna igen och 1999 såg jag honom första gången.  Sedan dess har det blivit ett par gånger men aldrig tidigare har han bjudit på så mycket nytt material. Personligen så tycker jag det är kul att höra nya låtar, det ger mig viss förhoppning om att det kanske, kanske kan dyka upp en ny platta. Det är kanske dumt att hoppas men i min bok skulle det vara en mycket välkommen återkomst. Nya låtar som Älskar jag dig inte då och När det skymmer förtjänar att spelas in och höras av en större publik. Jag vet inte om den övriga publiken håller med mig, de kanske nöjer sig med att vara nostalgiska?

För drygt en månad sedan talade kvällstidningarna om att Jakob Hellman gått och gift sig. Ikväll har han med sig sin fru Karolina som gästar på först Vara vänner och senare under spelningen även på Avundsjuk på dej. Den sistnämnda låten är också sista låt ut och det blir en fin avslutning på kvällen. Jag åker hem hoppfull och glad. Det där med att gå på spelning efter en kickoff var inte så farligt i alla fall, inte när det är Jakob Hellman som står för underhållningen. För som min kompis Adam uttrycker det, Jakob Hellman är konstigt underbar!

Rockbjörnen Live, Stockholm, 2014-08-28
King Diamond, Gröna Lund, Stockholm, 2014-07-25