Det har gått knappt en månad sedan Cirkus slog upp dörrarna för sin nya scen och det är första gången jag är på plats. Väggarna i salongen är röda, lika röda är stolarna. Det känns ombonat och förvånansvärt intimt. Min hjärna blir mer inställd på att det är en föreställning som väntar och inte en spelning. Nu behöver inte detta vara något negativt, snarare är det tvärtom. Att sitta ner under en spelning gör i alla fall mig mer fokuserad. Jag sitter där jag sitter och det gör även resten av publiken. Jag behöver inte fundera på att någon lång typ ska skymma min sikt eller att någon ska tränga sig förbi och skvimpa öl över hela mig. På något sätt blir det lite högtidligare på så här sätt, sittandes. Att då Joel Alme har med sig en stråkkvartett till den första akten av sin spelning gör ju inte saken sämre! Det låter vansinnigt tjusigt och i den här miljön gör det sig ypperligt! Med bara akustisk gitarr och stråkinstrument får Joels låtar på sig andra kläder. Själv sitter jag mest andäktigt och lyssnar på dessa spröda av avskalade versionerna av låtar jag känner så väl. Dessutom blir det gåshudsvarning när de avslutar med fina A Young Summer’s Youth. Applåderna som de fem uppe på scenen belönas med är varma och långa.

Efter en kortare paus har det blivit dags för kvällens andra akt när Joel ta scenen med en mer klassiska sättning av instrument. Majoriteten av låtarna som spelas nu är hämtade från Joels senaste, svenskspråkiga, platta Flyktligan. Hans vemodiga berättelser från uppväxten griper stundtals tag i mig på ett mycket handgripligt sätt och jag har inte långt till tårar. Det är vackert berättat om någonting fult, någonting man vanligtvis inte pratar om. Vissa historier känns som om de kunde vara hämtade från mitt liv, andra ligger långt borta från min verklighet. En sak är dock säker, är man vän med Joel riskerar man att få en låt skriven om sina misstag! Efter två akter och ungefär 90 minuters sväng tackar Joel och bandet för sig med Dig äger ingen och jag hade inte kunnat önska mig mer av den här kvällen. Det är mycket möjligt att jag fortfarande står kvar och applåderar!

Akt 1
When The Moon Shakes
When Old Love Keeps You Waiting