Kvällen börjar med en akustisk spelning med Kristoffer Hedberg. En singer/songwriter från Trollhättan. Han spelar upp 5 låtar och har en charmig mellanakt där han läser upp en dikt om sommaren där flera somriga ord och meningar radas på varandra och det uppskattas mycket av publiken.

Där efter kliver Lasse upp på scenen och frågar: ”Vem har önskat låtar?” flera stycken i den lilla publiken sträcker upp sina händer. Inför kvällen har publiken kunnat önska låtar som Lasse sedan tillägnar till dem. Lasse inleder med Radion spelar aldrig våran sång, han framför den ensam med en gitarr.

När andra låten ska till att spelas tar han upp sitt band på scenen. Tredje låten kommer igång och publiken hänger på i Jag ska slåss i dina kvarter men de hinner inte komma fram till sången då de avbryter. Alla blir lite förvirrade, vad hände? Gitarristen passar på och tar en klunk av ölflaskan han har med sig. Men lika snabbt så börjar de om med introt och fullföljer låten.

Vi får höra två låtar han tidigare inte spelat i Sverige, utan endast på sina spelningar i Korea. Han spelar låtarna Her breast were still small och Black. Jag tycker dessa är två riktigt bra, både textmässigt och melodiernas uppbyggnad är bra. Jag är inte så jätteinlyssnad på herr Lindh sen innan och jag kan tycka att många av de svenska låtarna liknar varandra väldigt mycket, men dessa stack ut med bra gitarrriff och hur låtarna byggs upp. Jag kände att två engelska låtar var alldeles för lite, jag hade gärna hört någon mer låt på engelska och jag tycker att han kan utöka med fler engelska låtar till spelningar framöver.

Det känns att den lilla publiken på plats är trogna lyssnare till Lasse. Åldersgränsen ligger på 13 år och majoriteten av publiken verkar att vara mellan 13-20 år. Längst bak i lokalen står även ett par föräldrar.

Lasse spelar vidare med Du behöver aldrig mera vara rädd och Du skär. Sen presenterar Lasse en gäst och det är ingen mindre än komikern Nour El-Refai. Med sexskämt som anspelar på Lasse får hon publiken att vika sig av skratt. Lasse sitter bakom Nour på scenen och han skrattar och rodnar om vart annat. Han förnekar även att det Nour pratar om skulle vara sant. Hon är inte inne på scenen i mer än 5-10 minuter, sen fortsätter spelningen och bandet kommer upp på scenen igen.

Efter två låtar kan Lasse fortfarande inte sluta tänka på Nours skämt och han småskrattar lite då och då. Värmen i lokalen stiger och Lasse börjar se ut att påverkas av den. Han fortsätter med att dricka mängder med vatten och tar av sig sin jacka. Därefter spelar han låtar som bla Bruised och låten Kom K. Den sistnämnda är mycket medryckande och några tjejer i publiken som står bredvid oss, har en egen liten dans till låten. Han avslutar sen giget med Göra slut-sång.

Som extranummer får vi besök av ytterligare en gäst, Teresa (fotograf) och jag undrar om det kanske kan vara Timo Räisänen som ska dyka upp på scenen. Det visar sig vara Sebastian Karlsson (från idol 2005.) Han sjunger sin favorit av Lasses låtar, Skyll på mig, jag har inte hört den i original men jag gillar Sebastians tappning av den, det svänger och det är ovanligt roligt att höra honom sjunga på svenska.

Sebastian stannar sen kvar till nästa låt Kom kampsång där han körar. Nu märker vi dock att något börjar hända med Lasse, han tappar versen totalt i början av låten. Vi ser att något inte står rätt till och i låten Ingen vind kan blåsa omkull oss nu så sätter sig Lasse på huk i slutet av låten och häller vatten över sig. Alla blir fundersamma, även bandet. Efter en stund reser sig Lasse och förklarar, att han känt sig svimfärdig men vill ändå att vi tillsammans ska ta oss igenom den sista låten Ditt stora hjärta. Vilket han klarar av utan några problem.

Detta avslutar en lång låtlista på 21 låtar som han tog sig igenom under kvällens gång.Det märks att fansen betyder mycket för honom då han efter spelningen står i en timme och skriver autografer och kramar om dem.

Toni Holgersson, Söderport, Kalmar, 2009-05-01
En afton med Depeche Mode, Debaser Medis, Stockholm, 2009-04-30