Det verkade så viktigt då är första låt för kvällen, en låt hämtad från senaste plattan Elixir som släpptes för några veckor sedan. Redan där och då gör Johan Kinde klart för oss att det här inte är en vanlig spelning, den är nämligen tvådelad. Under den första delen kommer de först spela låtar enbart från senaste skivan följt av låtar från debuten. Den andra delen beskriver han som en ”hitparad”. Publiken är till en början lite avvaktande trots att det nog förfestats på många håll. Trots att Jenny Silver gästar på Eld & vatten vaknar inte spelningen till liv förens Kinde och hans musiker spelar Skönhet kräver ingen tolkning. Det är också sista låten av de nya och när den gamle trummisen Christer Hellman tar plats på scenen betyder det också äldre låtar, något som publiken verkar uppskatta. Jag inser att det ord som passar bäst på inledningen av spelningen är ”trevande” och det märks att både publiken och bandet blivit varma i kläderna vid det här laget. Med Massans sorl tackar bandet för sig för första gången men lovar att vara tillbaka om 20 minuter för den utlovade hitkavalkaden.

Johan Kinde ljög inte. Varken om de 20 minuterna eller om hitkavalkaden. Publiken får precis vad den väntat på och det blir trångt, trångt framför scenen. Läppar tiger, ögon talar bjuder på kvällens första riktiga allsångsskrål. Introt till Diamanter är en flickas bästa vän får publiken i extas. Jublet stiger, golvet svajar och värmen stiger. Att det är en efterlängtad låt går inte att ta miste på. Att sedan Christer Hellman återigen gör entré, den här gången i sällskap med den gamle Lustans-medlemmen Tom Wolgers, gör att temperaturen stiger ytterligare några grader. Men då händer något som får min inre termometer att djupdyka. En överförfriskad man kommer fram och vill veta vad jag gör på Debaser med block och penna i högsta hugg. När han får klart för sig att jag är där som recensent vill han först ge mig goda råd och sedan övergår han till att ställa alltför närgångna frågor. Mina försök till trots vill han inte lämna mig ifred och jag beslutar mig för att göra det som Johan Kinde nyss sjöng, nämligen börja bli elak. Jag sätter ner foten, bokstavligen, hårt på hans ena stortå och lämnar därefter spelningen. Uppe på scenen håller bandet på att avsluta Skuggan av ett tvivel men vad som hände efter det framgår inte av den här historien.

Låtlista första delen:
Det verkade så viktigt då
Förbjuden frukt