Jag förstod aldrig hur stor denna spelning skulle bli förrän jag började bege mig ut mot Gröna Lund. Bussarna från centrala Stockholm ut till Djurgården var fullsatta och folk försökte förgäves klämma sig på bussarna och fick som mig sen inse att det bara var att traska ut.
Lagom till att jag kommer in på Gröna Lund gör Mando Diao entré på stora scenen.

Mando Diao inleder med låten The Quarry, publiken är med men det är först efter andra låten God Knows, de verkligen kommer igång och hela publiken börjar nu dansa loss. Det är trångt i publiken och många vill komma så lång fram som möjligt för att se sina idoler
  Några fans hade längtat så mycket till denna spelning och för att vara säkra på att de skulle få komma in så hade de övernattat utan för Gröna Lund. Detta var något Gustav (sång) ville uppmärksamma och ville tillägna låten Sheepdog till dem som stannat över och uppmanar att Stockholmsgator är inget ställe att vara på kl.4 på natten.

Senare får vi höra några av deras första singlar som The Band och Mr.Moon, men även lite nyare från senaste albumet med låtar som Mean Street, titelspåret Give Me Fire och förstås Gloria som alla väntat på hela kvällen. Bokstavligen alla står och hoppar och dansar igen. Sistnämda var även något som jag väntat på men blev lite besviken då den inte levde upp lika bra live för mig. Give Me Fire blir desto bättre då den snyggt inleds och vävs samman med deras instrumentella/suggestiva låt A Decent Life som gör sig riktigt bra live.

Extranumren blir sedan, Long Before Rock’n’Roll och Dance With Somebody. Det bockas och bugas och de visar sin tacksamhet till publiken som vill ha mer, men eftersom de redan fått ett extranummer så börjar folk sakta röra sig mot utgångarna medan de mest hängivna trycker sig kvar mot scenen och vill höra mer. Då kommer killarna ut igen och Gustav säger att han skulle vilja avsluta kvällen på Cornelis Wreeswijk vis, med en vaggvisa. Vi får som sista låt höra If I don’t Live Today, I Might Be Here Tomorrow.

Kvällens uppställning var ganska avskalad och med endast de fem bandmedlemmarna, jämfört med det senaste året, då de haft med bl.a. kör och blåsinstrument ut på turné. Men det var inget jag saknade utan tyckte killarna utstrålade god energi och lät riktkigt bra och samspelta. Jag rörde mig sen utåt i Stockholmssommarnatten och det blev till att traska inåt stan igen då bussarna åter igen var fullsatta.

Foton från spelningen finns att se här

Kvällens bästa låtar:
Mr.Moon, Decent Life, Give Me Fire och Long Before Rock’n’Roll.