När Mange kliver ut på scenen i sällskap med Thomas Rusiak, Mogge Sserruwagi och DJ Viet-Naam har fredagskvällen förvandlats till lördagsnatt och festen är i full gång på Patricia. Första blocket av låtar består av Vill du se en stjärna, Håll käften del III, Jag talar ut och Vet att du förstår. Allt går i ett rasande tempo och jag förstår inte hur de överhuvudtaget får luft uppe på scenen. Publiken verkar nöjd och sjunger glatt med i de flesta låtarna trots att ljudet stundtals är riktigt dåligt. Efter ett kort mellansnack om svininfluensan kör Mange vidare i samma höga tempo med Inget att förlora och Vem e´ han. Jag har ingen aning om det är bra eller ej men jag har riktigt, riktigt roligt. En ny gäst plockas ut på scenen och den hyllade nykomlingen Näääk får en chans att glänsa på låtar som Det finns dom som säger och Giftig.

Först och främst och Hip hop non stop bidrar till att höja stämningen ytterligare och svetten rinner. Manges röst börjar spricka och det är kanske tur att alla låtar körs i nedkortade versioner?  Thomas Rusiak bjuder på ett smakprov av Rock ’n’ Roll Highschool  innan de går över i Glassigt till publikens stora glädje. Mitt under låten trillar ett ölglas ner på scenen, glassplitter och öl yr men killarna på scenen kör vidare utan att tveka. Sista låt ut blir Rusiaks gamla dänga Hiphopper som vi får höra i en superspeedad version. Dansmusiken börjar åter pulserar ut över det som åter blivit en nattklubb och det dröjer inte länge innan dansgolvet är fyllt av festglada klubbesökare. Det känns som att festen kommer pågå hela natten på Patricia. Jag skyndar på mina steg och lämnar båten åt sitt öde. Mange Schmidt ser jag gärna fler gånger men jag vill aldrig mer besöka Patricia… Det är en sak att frivilligt lyssna på hiphop och en helt annan att tvingas lyssna på dåliga danshits.

Bruket, Debaser Slussen, Stockholm, 2009-11-07
Florence Valentin, Debaser Medis, Stockholm, 2009-10-30