Moneybrother är ensam på scenen den här kvällen. Ja, om man inte räknar med gitarren. Han förklarar tidigt att låtarna kommer bli lite kortare än vanligt just eftersom han inte har med sig sitt band och att han kommer spela två set. Precis som vanligt så fångar Moneybrother publiken från början. Det är inte bara hans låtar som underhåller utan även det han säger. Att hans mellansnack får lika mycket, om inte mer, applåder som låtarna säger en hel del. Jag önskar att jag hade kunnat återge en bråkdel av det som sägs men det är omöjligt!

Den första halvan av spelningen både inleds av avslutas på svenska. Först ut var Downtown Train (Tåget som går in till stan) och sist Från Klaraberg Till Dig. Där emellan har han hunnit med att sjunga duett med sig själv, sjunga i falsett och berätta en historia om hur han lurade med sig ett gäng brandmän på varieté.

I pausen så passar många på att lufta sig i den kalla höstluften. Det här med paus under en spelning känns plötsligt som en fantastisk grej! Inne i restaurangen har temperaturen inte sjunkit utan det är om möjligt ännu varmare och imman klättrar på fönstren. Moneybrother tar återigen scenen i besittning och drar av Dom Vet Ingenting Om Oss innan han hyllar först Totta Näslund med Men Bara Om Min Älskade Väntar och därefter Eldkvarn med Fulla För Kärlekens Skull. När det sedan är som mest dramatiskt i Blow Him Back Into My Arms dör helt plötsligt gitarren. Det visar sig att det är ett batteri som tagit slut i en liten spännande pedal. Samtidigt som batteriet byts ut passar Moneybrother på att berätta slutet på låten och presentera kvällens ljudtekniker. Efter låtar som Reconsider Me och The Pressure börjar kvällen ta slut. Hela spelningen avslutas med två extranummer, It’s Been Hurting All The Way With You Joanna och en cover på Etta James låt At Last.

Jag tycker jag sett Moneybrother live på en hel del märkliga platser men det här tar nog ändå priset. En otroligt charmig artist på ett otroligt charmigt ställe; det kan knappast bli bättre än så.

Bilder från konserten hittar ni i vårt galleri, klicka här för att komma dit.

Young Galaxy, Debaser, Malmö, 2011-10-21