Debaser Slussen är folktomt till att börja med och jag funderar på om vårregnet som faller utanför fått folk att stanna hemma. Men så plötsligt börjar folk trilla in och när spelningen väl drar igång är det inte alls så dåligt ställt med publik. Första låt ut blir Orden och jag drar en suck av lättnad. Det här är så mycket bättre live än på skiva! Jag vet inte riktigt vad det beror på, kanske för att det finns mer nerv och driv i musiken när den spelas live? Jag är ju av den bestämda uppfattningen att musik upplevs bäst live. Då är det kanske inte så konstigt att jag tycker att Monty är bättre live än på skiva?

Publiken är lite avvaktande från början men Monty behöver inte mer än be dem ta några kliv framåt förens dem står ända framme vid scenkanten. Spelningen fortsätter med Seglaren, Rythm och En Till Sarah. Den sistnämnda är en alldeles briljant fortsättning på Mauro Scoccos gamla dänga Sarah. Vi får också höra en riktigt bra cover på Det som gör mig lycklig som Freda’ gjort i original. Sista låten blir min favorit, En Till Himmel. Vid det här laget har jag hunnit gå och tralla på den i några månader men den är fortfarande precis lika bra som första gången jag hörde den. Med det trodde jag faktiskt att spelningen var slut. Monty har ju faktiskt bara hunnit släppa en skiva innehållande 10 låtar. Jag hade fel.  Det blir en till cover, den här gången på Beyonces Halo som på svenska fått namnet Gloria. I den nya kostymen låten får blir det avskalat, vackert och faktiskt lite magiskt. En alldeles perfekt avslutning på en trevlig kväll.

Kristian Anttila, Debaser Slussen, Stockholm. 2010-05-13
Moto Boy, Debaser Medis, Stockholm, 2010-04-10