Den resa som de fem killarna i One Direction varit med om är svår att föreställa sig. På knappt tre år har de hunnit gå från helt okända till några av de mest eftersökta killarna på jorden. De har hunnit släppa två plattor, resa världen runt och senare under året har deras film premiär. Spelningen inleds med ett filmklipp som ska presentera killarna för oss, som om det nu skulle vara nödvändigt. Kanske är det sett som en guide till förvirrade föräldrar? Första låt ut är Up All Night och får givetvis publikhavet att studsa.  Ikväll finns det ingen ståplats utan alla har en sittplats. Jag trodde att det skulle bli kaos men alla stannar snällt på sin plats även om de flesta står upp. Själv sitter jag still av den enkla anledningen att ståendes skulle jag skymma den tjej som har sin plats bakom mig. Stämningen i arenan är i det närmaste elektrisk men samtidigt väldigt vänlig. Jag har nog aldrig älskat mina öronproppar så mycket som just denna kväll. För många av tjejerna på plats är detta det största som hänt, att få se sina idoler live, och det märks. Illvrålen som gång på gång fyller Friends Arena vet inga gränser. Jag har sett pojkband förr men inget kan mäta sig med detta!

Hur är då själva showen? Inte alls dålig! Killarna sjunger bra och rör sig otvunget över scenen. Vi slipper halvtaskig dans utan istället vandrar de mest runt. Vi får heller inte se några avancerade kostymer eller klädbyten utan det är en mer enkel stil med jeans och t-shirt som gäller. Det känns avslappnat och trevligt. Häftigast är när de svävar (ja de står alltså på något som kanske kan liknas vid en stor gunga) ut över publiken till en scen placerad i mitten av arenan. En kul effekt som får fansen lite längre bak att komma närmare sina idoler. Till denna del av spelningen har fans kunnat skickas in frågor och några få besvaras. Roligast är när de sjunger en bit av Backstreet Boys låten I Want It That Way. Efter att ha framfört några låtar på denna mindre scen svävar de så tillbaka den stora scenen samtidigt som de framför Moments, arenan fylls av mobiler och ljusstavar som alla lyser rött.

I mellansnacken återkommer de ständigt till hur glada de är att vara i Stockholm och det ligger nog en hel del sanning i det påståendet. Det är ju här som många av deras låtar har kommit till och det har funnits fans här sedan dag ett. Den här kvällen är inte något undantag, det känns som hela publiken är engagerad. När bandet lämnar scenen är jublet öronbedövande. Det klappas, stampas, jublas och tjoas. Till slut kommer grabbarna tillbaka ut på scenen för extranumren; för att flörta lite extra med oss är Harry insvept i den svenska flaggan med en blågul peruk på och Niall bär en svensk landslagströja. De river först av Live While We’re Young innan What Makes You Beautiful får avsluta kalaset ackompanjerad av både gigantiska ballonger och konfetti. One Direction tackar för sig med orden ”Vi älskar er!” och när de lovar att komma tillbaka kan man nästa höra 30 000 hjärtan slå ett extra slag.

Up All Night
I Would
Heart Attack