Cirkus One Direction har alltså kommit tillbaka till Stockholm för två utsålda spelningar på Friends Arena. Stämningen i arenan är hög innan de fem skönsjungande pojkarna gör entré på scenen. Det sjungs med i låtarna som spelas, det dansas macarena, det tas selfies och framför allt så skriks det i falsett varje gång en bild på One Direction visas på storbildsskärmarna. Jag ser till så att mina öronproppar sitter säkert när bandet kliver ut på scenen och drar igång Midnight Memories och tusentals mobiltelefoner riktas mot scenen för att dokumentera det som sker.

Jag var på plats även förra året och det är ganska tydligt att de vill ta några kliv från den turnén. Dels domineras låtvalet av låtar från den senaste skivan som släpptes i november förra året och dels så har de skalat bort mycket av den lekfullhet som fanns med sist. Jag har full förståelse för att de behöver utvecklas för att inte bli uttråkade men det hade varit trevligt om utvecklingen gick åt det positiva hållet. Jag hade nämligen betydligt roligare under förra årets spelning än vad jag har ikväll. När jag blickar upp mot sittplats ser det ut som om arenan fullkomligt kokar men där jag befinner mig på ståplats är det tämligen lugnt och avslaget. Det känns som att publiken runt omkring mig var betydligt mer uppspelt inför spelningen än vad de är under den. Det är först när de överraskar oss med att sjunga lite Mamma Mia som folk verkar vakna till liv och när detta också följs av genombrottslåten What Makes You Beautiful så dansas och hoppas det för fullt runt mig.

Det finns två stora frågetecken för mig med kvällens spelning. Det första är varför i hela friden taket är öppet? Både ljus och ljud blir sämre i den ljusa sommarkvällen och de hade vunnit mycket på att låta taket vara stängt. Det andra frågetecknet är vad sjutton Zayn Malik håller på med? När de andra fyra studsar omkring på scenen ser det ut som att han mest drar fötterna efter sig. Hela hans persona utstrålar att han är uttråkad och en snabb koll med ett One Direction fan jag känner i Paris bekräftar att detta inte är en tillfällig svacka utan att det pågått ett tag.  Jag hoppas han tar sitt förnuft till fånga och inser att han inte kan ta fansens kärlek för given. Gör han det kan han lika gärna hoppa av bandet och göra något han trivs bättre med. Som tur var så har han inte dragit med sig de övriga i fallet utan de kör på som vanligt och lovprisar den svenska publiken många gånger om och ser ut att ha riktigt kul. När de lämnar oss gör de det med pyro, Best Song Ever samt ett löfte om att snart vara tillbaka. Det återstår väl att se om de fortfarande kommer vara fem medlemmar i bandet då…

Midnight Memories
Little Black Dress
Kiss You