På Debaser Medis är publiken av det äldre slaget denna kväll. Kanske inte så konstigt med tanke på att Perssons Packs första skiva släpptes 1989 och sedan 1995 har det varit tyst från bandet tills det att senaste skivan Öster om Heden släpptes tidigare i år. Det råder en spänd förväntan bland publiken, jag anar att det är många som längtat efter den här kvällen. När Per Persson äntligen äntrar scenen vet jublet inga gränser och det ropas från många olika håll i lokalen ”Vi har saknat dig Per!”. Publiken är med från första tonen till den sista, det var längesen jag upplevde en publik så på hugget. Hela Debaser verkar kunna alla texter utantill, nya som gamla låtar går hem. Per och hans pack strålar på scenen och verkar alla vara fyllda av spelglädje. Det är nog inte bara publiken som väntat på det här. Tänk att ett dragspel kan bli till rock!

Ny i Packet är Love Antell, som väl mest är känd från Florence Valentin. Att Love lånat rätt friskt från Per Perssons låtar är ingen hemlighet så det var kanske ett smart drag att plocka med honom i bandet. Love får kanske arbeta av sin skuld så här? Normalt sett tar Love stor plats på scenen och det är intressant att se honom lite mer tillbakadragen. På scenen berömmer Per Love för hans gitarrspel och jag är benägen att hålla med – visst sjutton kan killen spela gitarr! Även om han spelar så att en sträng går av mitt under Nyårsafton i New York och ett gitarrbyte krävs.

Spelningen börjar gå mot sitt slut. Per Persson, med sin hatt på sned, river ner massor av jubel, och publiken vill nog att det ska fortsätta hela natten. Tusen dagar härifrån hinner knappt dra igång innan allsången är ett faktum. Det jublas och stampas och golvet gungar faktiskt; en riktigt häftig känsla. Publiken känns som en enda stor familj med Per Persson som allas pappa. Men efter att ha blivit inropade två gånger ger sig Perssons Pack till slut och kvällen är obevekligen till ända.

Så var Perssons Pack något för mig? Jo, jag hade en riktigt trevlig kväll i deras sällskap! Men Per; kan en elgitarr någonsin vara annat än elektrisk?

Florence Valentin, Hornstull Strand, Stockholm, 2009-04-03
Popcirkus, Debaser Medis, Stockholm, 2009-04-01