Redan öppningslåten Tomorrow Has To Wait skvallrar om att det är ett betydligt mer avslappnat band jag ser den här gången. Sångaren Peter Morén lovar att de ska ge allt och de gör de verkligen. Det är hoppigt, spretigt och väldigt, väldigt underhållande. Publiken är lite mer tvekande och återhållsam till att börja med, det är egentligen inte förens världshiten Young Folks drar igång efter mer än halva spelningen som ytan framför scenen förvandlas till dansgolv. När den sedan tjusigt vävs ihop med Second Chance stiger temperaturen ytterligare. Björn Yttling passar på att tacka alla som är på plats, speciellt den kille som rest ända från Australien för att se dem.

Jag gillar verkligen Peter Bjorn and John och hade önskat att det var utsålt ikväll. Visst är det både varmt och svettigt i lokalen men jag vet ju att det hade kunnat få plats fler här. Det här är ett band som är för bra att missas. När Down Like Me klingat ut har det blivit dags för extranummer, de blev hela fem stycken den här kvällen. Vi får bland annat instruktioner hur vi ska sjunga med och också höra en av mina absoluta favoritlåtar från i år, Dig A Little Deeper.

När spelningen är slut och jag är på väg hemåt springer jag då just den australiensiske killen som Björn pratade om från scenen. Han meddelade att han var mycket nöjd med spelningen men att han precis som jag var överraskad av att de inte spelade på en stor arena. ”They’re really big in Australia” var det sista han sa innan han försvann i Stockholmsnatten.

Bilder från konserten hittar ni i vårt galleri, klicka här för att komma dit.

Jakob Hellman & Nerverna, Babel, Malmö, 2011-12-10
Dia Psalma, Debaser Medis, Stockholm 2011-11-24