Jag måste nog direkt erkänna att jag har ganska höga förväntningar på killarna. Anledningen till att förväntningarna är så pass högt ställda har en enkel förklaring, jag har nämligen fått ett smakprov tidigare. För ganska precis två månader sedan var jag nere i Borås och hälsade på State of Drama i deras replokal och vad gör man i en replokal om inte repar? Jag behöver som tur var inte bli besviken den här kvällen, det är precis så kul att se State of Drama som jag föreställt mig. Det känns som att det inte snålar med krutet utan det är full ös från början. Jag vet att det ligger många, många timmars slit bakom detta och det märks. Maskineriet är väloljat utan att på något sätt bli tråkigt eller förutsägbart. Sångaren Emil Gullhamn får med sig publiken från början och det gläder mig.

Låt mig nu citera mig själv: ”Okej, här kommer erkännandet. Jag tycker om den här låten PÅ RIKTIGT. Den är inte bara uthärdlig utan jag kan faktiskt föreställa mig att lyssna på State of Drama i framtiden. Jag har ingen aning om hur det gick till för det här är ju egentligen inte min sorts musik, den här amerikanskdoftande collegerocken. /…/ Jag vet ju att det här inte har en chans att stå som segrare men mitt hjärta klappar hårdast för detta bidrag.” Så löd mitt utlåtande om Falling när State of Drama var med i Melodifestivalen tidigare i år och det är just Falling som publiken längtar och suktar efter. De behöver inte bli besvikna. Inledningen blir akustisk med tillhörande allsång innan de öser på ordentligt. Det är väl också ungefär så här jag önskat att det låtit i Melodifestivalen, det är lite ösigare och lite roligare så här. Live blir allt lite mer opolerat och ruffigt, något jag gillar skarpt. Jag lever under devisen ”allt blir bättre live” och det stämmer även in på State of Drama.

Avslutningen blir i form av extranumret Maybe, en midtempo-ballad jag är ganska svag för. En mycket bra avslutning på en mycket bra spelning. Jag tycker de är på god väg att bevisa att de är mer än bara ett band från Melodifestivalen. Jag kommer med spänning följa deras utveckling och önskar dem all lycka på färden mot stjärnorna.

Love 4 Money
While The Heavens Fall
Legendary