The 1975s popularitet har skjutit i höjden sedan de var här senast. Hemma i England är de omåttligt populära, den självbetitlade debutplattan har sålt platina och biljetterna till deras spelningar säljer slut i ett nafs. Även spelningen i Stockholm är utsåld sedan länge och stämningen är närmast hysterisk när kvartetten gör entré på scenen. Jag har lite svårt att ta in det hela, det känns lite ovant att ett av mina favoritband översköljs av falsettskrin från tonårstjejer. Sångaren Matty Healy har onekligen satt många flickhjärtan i brand och är den självklara medelpunkten på scenen. Oavsett om han halsar rödvin direkt ur flaskan eller sjunger så har han allas blickar på sig. Personligen kan jag tycka det är minst lika roligt att studera George Daniels minspel bakom trummorna eller den ytterst fokuserade gitarristen Adam Hann. För första gången har de nu också med sig saxofonisten John Waugh på turné och det ger en liten extra krydda till låtar som Heart Out, Pressure och fantastiskt vackra Me.

Det är lätt att tro att The 1975 kom från ingenstans men så är givetvis inte fallet. De här killarna har spelat tillsammans sedan tidiga tonåren, de är nu alla runt 25, och det märks att de är väl sammansvetsade. Dessutom har de ägnat nästan två år att konstant turnera, något som självklart bidrar till att deras lägsta nivå är väldigt, väldigt hög. Den här kvällen är inget undantag. Det är tydligt att det är många i publiken som väntat länge på denna spelning och jag tror att det bidrar till att bandet presterar på topp. Att ha ett publikhav framför sig som alla är förväntansfulla över att få se just ditt band måste vara en helt fantastisk känsla.

Under hela spelningen är det mer eller mindre allsång men ljudnivån stiger ytterligare några decibel när introt till Girls drar igång. När sedan extranumren tar vid höjs temperaturen ytterligare för att explodera i sista låten Sex. Nu kommer det dröja tills vi får se The 1975 på svensk mark och det känns lite vemodigt. Det här bandet har verkligen präglat mitt musiklyssnande i mångt och mycket i över ett och ett halvt år. Men som tur är så ska jag åka till Helsingfors i helgen för att se dem en sista gång och det känns ganska bra att veta så här efter en kanonbra spelning.

The City
Milk
M.O.N.E.Y