{joomplu:28492 right}Kvällens konsert är den första av två chanser för Malmöpubliken att ta adjö av sina hjältar The Ark, som nu gör sin sista turné innan de splittras och lägger Arken till handlingarna. Båda konserter är slutsålda sedan långt tillbaks och lokalen är fullpackad, varm och svettig. Malmö är så stolta över The Ark och säger hela tiden att det är ett Malmöband, trots att det är ett gäng smålänningar som bildade bandet i Växjö 1991 (men som förvisso varit bosatta i Malmö en längre tid).

Ikväll tillåts vi vara nostalgiska. Repertoaren är en hitkavalkad av rang. The Arks scenkläder är kläder vi känner igen sedan innan, de vita änglakläderna från genombrottsåret, de svarta punkdiscokläderna från In Lust We Trust-turnén. Och vem minns inte Ola Salos tuppinspirerade sparkdräkt med röda fjädrar?

{joomplu:28499 right}Många religiösa ögonblick uppstod denna heliga kväll, som när publiken sjunger ”Halleluja” i Father Of A Son och publikens vackra stämsång i extralåten Calleth You, Cometh I. Själv kan jag inte sjunga med för jag är upptagen med att hantera min egen känslostorm och står och gråter om vartannat för att det är så vackert. Ett annat minnesvärt och väldigt överraskande ögonblick är när Motoboy kliver upp på scenen under Let Your Body Decide och sjunger duett med Ola Salo.

Johan T. Karlsson, alias Familjen, sa en gång om låten Det snurrar i min skalle att ”den här låten är för stor för mig”. It takes a fool to remain sane är för stor för The Ark. Den lever sitt eget liv. Efter att den numera klassiska videon släpptes sensommaren år 2000, var det en hel svensk generation av ungdomar som reste sig upp och sa att ”vi ska hålla våra huvuden högt och inte låta skammen ta över våra liv”. The Arks stora genombrottslåt blir kvällens självklara höjdpunkt.

Att säga adjö till sina ungdomshjältar är som att se sin älskare i ögonen en sista gång innan man lämnar varandra för gott. Det är ett värdigt avslut på en fantastisk resa som bandet och dess fans har gjort tillsammans de senaste två decennierna. The Ark levde intensivt, dog ungt och blev ett vackert lik.

Spellista
1. Hey Modern Day
2. Clamour For Glamour