Det har gått nästan fem år sedan jag såg det här bandet för första gången och då imponerade de stort på mig. Det är lite märkligt att se dem igen och jag måste erkänna att jag var lite fundersam om det kunde vara så bra som jag mindes det. Ska jag vara helt ärlig så är det väl inte riktigt på samma höga nivå som sist men missförstå mig rätt – det är bra! Det här gänget har ju spelat tillsammans länge och det märks, de agerar som en enhet på scenen och det gillar jag. Speciellt förtjust är jag i trummisen Piers Hewitt trumspel. Jag gillar hans driv och det är lätt att fångas in i hans rytmer. En annan som imponerar på mig är basisten Adam Harrison, det är riktigt underhållande att iaktta honom under spelningen.  Det är inte alltid en basist stjäl rampljuset!

Efter första låten, The Runner, står det klart att de övat på svenskan, frontmannen Nathan Nicholson utbrister i ett helt okej ”Tack så mycket!”. När vi ändå pratar om Nicholson så måste jag flika in att hans röst inte går av för hackor och det var nog den som fångade mig första gången jag såg dem. En av mina favoriter från senaste plattan Promises är låten New York. Ikväll låter den lysande och den får också en extra refräng där New York byts ut mot Stockholm, något som givetvis motas med stort jubel från publiken. Fast det är klart, varje låt motas med stort jubel från publiken. Det är märkbart att det är många som längtat efter det här bandet.

När spelningen börjar lida mot sitt slut drar de av en cover på Depeche Modes klassiska Enjoy The Silence. Det är ju alltid lite riskabelt, åtminstone i mina ögon, att ge sig på en sådan klassisk låt men jag tycker att The Boxer Rebellion klarar av det galant. De tillför tillräckligt mycket av sig själva för att det ska bli något nytt, för en cover som låter som originalet är enligt mig förkastligt. Något som absolut inte är förkastligt är en spelning med The Boxer Rebellion, får du chansen att se dem så tycker jag absolut att du ska ta den!

Final Melodifestivalen, Friends Arena, Stockholm, 2014-03-08
Grammis 14, Cirkus, Stockholm, 2014-02-19