Att det är ett band taggat till tusen som kliver ut på scenen råder det ingen tvekan om. Det är kanske inte så konstigt då detta är a; på hemmaplan och b; spelningen utgör en sorts avslutning på nästan två och ett halvt år av turnerande. Snart bär det nämligen västerut för killarna som ska spela in album nummer två. Jag vet inte om det är bandet som tänder publiken eller om det är publiken som tänder bandet men stämningen är definitivt på topp från introt i Goldrushed till saxofonsolot i Cabin Down Below. Bandets sångare David Larson säger vid ett tillfälle att det känns som att de befinner sig i paradiset. Jag är benägen att hålla med, det är inte alltid en spelning är lika rolig, energifylld och framförallt lika svettig som denna.

Som jag redan varit inne på så är det här en kväll som i mångt och mycket präglas av avslut och nystarter. Detta innebär bland annat att vissa gamla låtar måste pensioneras för att göra plats för nya favoriter. En av de låtar som nu kommer läggas på hyllan är Damn!, bandets allra första skapelse. Jag vet med mig att jag kommer sakna den på repertoaren men den fick definitivt ett värdigt avsked. När vi tvingas säga hejdå till gamla låtar betyder det också att vi får säga hej till nya låtar. Den nya låt vi fick bekanta oss under spelningen på Debaser Medis har jag inget namn på men den lät stor och svulstig, som en hit helt enkelt. Dessutom gästades de av bland andra Linnea Henriksson och Carolina Wallin Pérez på scenen när den framfördes och det gav det hela ännu mera djup. Det låter lovande inför framtiden! Kanske kommer inte saknades av Damn! och andra äldre låtar bli så stor när allt kommer omkring?

Jag har sett The Royal Concept ett antal gånger vid det här laget och de har aldrig gjort mig besviken. Så bra som de var ikväll har jag dock aldrig sett dem! Någonting jag funderat på är varför det alltid är så svettigt att se dem. Jag vill inte tro att det skulle bero på mig! Inte kan det väl bero på att jag alltid måste dansa när jag ser dem? Nåväl, det ska bli spännande att se hur tiden i studion artar sig och när vi får en andra skiva från dem. Låt mig säga så här; jag längtar redan. Snälla, snälla The Royal Concept skynda er att bli klara!

The Hives, Gröna Lund, Stockholm, 2014-09-25
Augustifamiljen med gäster, Debaser medis, Stockholm, 2014-09-12