Jag blir glatt överraskad av publiktillströmningen till Debaser Medis den här kvällen. När Liverpooltrion väl gör entré på scenen låter gensvaret från publiken inte vänta på sig. Redan under Kill The Director, som är kvällens andra låt, blir det allsång och stämningen är verkligen på topp. Stockholmspubliken har ju annars en tendens att vara ganska svårflörtad och det var längesen jag såg en publik så här taggad en helt vanlig tisdag i Stockholm.

Jag har inte lyssnat överdrivet mycket på The Wombats men jag har gillat det jag hört. Nya plattan This Modern Glitch släpps om ganska precis en månad och jag känner mig riktigt nyfiken på den. Live låter de smakprov vi får riktigt bra. Ja, det är ju inte bara de nya låtarna som låter bra – även det äldre materialet som till exempel Backfire At The Disco låter förbaskat bra.

Den här spelningen utgör sista stoppet på The Wombats turné som sträckt sig över Storbritannien och Skandinavien så det råder lite av ”sista-natten-med-gänget”-stämning uppe på scenen. Tempot är högt och jag har inte tråkigt en sekund. Kanske är det just för att jag slipper genomlida trista ballader? Det är i princip bara nya låten 1996 som bjuder på lite lugnare tongångar. Dessa är dock snabbt bortglömda då de i rask takt river av Moving To New York, My First Wedding och till sist Tokyo (Vampire & Wolves) som får avsluta kvällen. Eller det var väl en sanning med modifikation. Självklart blev det också extranummer!

Första extranummer blir Anti-D som också är bandets nästa singel.  Det är en tjusig sak som sticker av lite mot det övriga materialet, jag gillar den skarpt. Sen kommer den då. Let’s Dance To Joy Division. Låten. LÅTEN! Herregud så bra den är! Givetvis är jag inte ensam om att tycka det på Debaser Medis ikväll. Publiken förvandlas till ett hoppande hav av huvuden och jag blir nästan sjösjuk av de böljande rörelserna och det blinkande ljuset. Med det vinkar The Wombats hejdå, jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan de är tillbaka i Sverige.

Bilder från konserten finns i vårt galleri. För att komma dit, klicka här.

Bandit Rock Awards, Münchenbryggeriet, Stockholm, 2011-04-02
WWF Earth Hour Show, Katarina Kyrka, Stockholm, 2011-03-26