En tisdagskväll i Stockholm i oktober kan vid första anblicken verka ganska tråkig men The Wombats trollar snabbt bort alla eventuella sura miner. Det är svårt att inte charmas av denna trio som verkligen ger allt, till sista svettdroppen. Deras senaste platta, Glitterbug, släpptes i april och jag har haft väldigt svårt att sluta lyssna på den. Så fort jag inte vetat vad jag ska lyssna på har det blivit den så det känns som att jag känner varje låt utan och innan. Jag är inte ensam om det heller verkar det som… Stämningen är verkligen på topp – det sjungs med, det dansas, det klappas takten. Basisten Tord Øverland Knudsen gör sitt yttersta för att mana på publiken ännu mer men frågan är om det ens behövs? Samtidigt är det ju så att samspelet och energiutbytet mellan bandet och publiken är en viktig del i varför The Womats är ett så pass bra liveband.

Jag har svårt att stå still och jag har ett stort leende på läpparna spelningen igenom. Ja, det vill säga när jag inte sjunger med i låtarna. Vanligtvis så har alla spelningar en dipp, ett parti som jag helst vill snabbspola förbi. Så är det inte med The Wombats. Till och med när sångaren Matthew Murphy pausar bandet under Patricia The Stripper för att stämma om sin gitarr så tycker jag det är kul. När Murphy senare utropar ”Let’s smash it!” så är det precis det de gör. Det är helt omöjligt för mig att inte älska det här bandet.

Det var oförskämt längesedan jag såg The Wombats live senast. Över fyra år sedan sist. Jag hoppas verkligen att det inte tar så lång tid tills jag ser dem nästa gång! Hade jag fått bestämma hade de fått kunna spela i Stockholm minst en gång i månaden. Funkar inte det så kan jag nog klämma in en scen i mitt vardagsrum där de kan få agera husband. De där skyhöga förväntningarna jag hade inför spelningen infrias med råge. Det här var utan tvekan en av de bästa spelningarna jag varit på i år!

Give Me A Try
Jump Into The Fog
Moving To New York