Timo Räisänen har ju hunnit släppa ett gäng skivor och jag har både hunnit lyssna på dem och se honom live ett antal gånger vid det här laget. Man skulle kunna påstå att jag vet precis vad som väntar och jag vet att jag inte kommer bli besviken. Det är få artister som har en så hög lägstanivå som Timo och hans band. De bevisar det redan under öppningslåten About You Now. Timo utlovar en ”helt jävla fantastiskt spelning” redan där och då. Jag tror honom faktiskt.

Publiken på Gröna Lund blir ju oftast helt automatiskt väldigt blandad. Den här kvällen är inget undantag. Det syns både tonårstjejer, mammor och pappor samt far- och morföräldrar med barnbarn. Pappan som står bredvid mig författar ett sms som jag tjuvkikar på – han skriver att han är mycket nöjd med spelningen, likaså är hans son. Pappan som står bakom mig konstaterar att ”det faktiskt är ganska bra”. Att tonårstjejerna är nöjda är det ingen som helst tvekan om. Varje gång Timo ställer en fråga till publiken skriker de alla rakt ut, så högt de bara förmår.

Uppe på scenen ger killarna allt och lite till. Det är inte förens Timo lämnas själv på scenen för att framföra sin bejublade cover på Creep som det lugnar ner sig något. Jag måste ju erkänna att jag vrider mig i plågor när jag hör en tjej som står bakom mig säga ”Ja, det är väl Radiohead eller vad de nu heter som gjort den här.” Det kanske säger en del om medelåldern på publiken? (Creep släpptes på singel för första gången av Radiohead 1992 och blev en jättehit året efter.)

Timo bjuder på ett glädje- och kärleksfullt framträdande. Hans ständiga leende smittar av sig och jag kommer på mig själv med att stå och småskratta flera gånger under spelningen. Solen skiner fortfarande, jag har fortfarande semester och Timo Räisänen levererar en riktigt bra show. Precis som vanligt!

About You Now
Numbers
Don’t Let The Devil Ruin It All