Nalen måste vara en av Stockholms vackraste konsertlokaler, en lokal som nästan tar andan ur mig. Och det gör faktiskt Timo också när han kommer ut och spelar sin version av Creep. En makalöst vacker låt i en makalöst vacker lokal, kvällen kan knappast börja på ett bättre sätt. Detta är den tredje och sista spelningen på denna miniturné, en turné som bjuder på en annorlunda uppsättning på scenen, det är bara Timo och Hans Olsson, till vardags i Universal Poplab, som medverkar. Det ger en avskalad känsla, det känns lite mer intimt. När jag ser mig om i lokalen så inser jag att Timo nog gått och blivit folklig, det är inte bara tonårstjejer i publiken utan det finns också kvinnor i medelålder och även några stycken män som verkar vara något motvilliga äkta makar. Är det medverkan i Körslaget och På Spåret som bidragit? Eller är det coverplattan …and then there was Timo från förra året som gjort att han nått ut till en ny publik? Oavsett vilket så är det riktigt kul att se!

Med andra låten Fear No Darkness drar konserten igång på allvar med handklappningar och en publik som sjunger med i varje låt. Timo är bara ett enda stort leende och bjuder på det ena galna mellansnacket efter det andra och han verkar verkligen njuta där i strålkastarskenet. Att se Timo live är därför ett stort nöje, jag har inte tråkigt en sekund. Rent generellt gillar jag Timos lite mer ösiga låtar bättre, de tilltalar mig helt enkelt mer än de lugnare. Därför blir låtar som Sweet Marie och Let’s Kill Ourselves a Son mina höjdpunkter under kvällen, men kvällens ”hoppsan” blir en cover på Nine Inch Nails låt We´re In This Together.

Tillslut är det dags för kvällens sista låt, I’m Indian, som Timo själv kallar för ett epos. Sen är det dags för honom att återigen ställa sig i foajén och sälja t-shirts och trosor, skriva autografer och krama fans.

Popcirkus, Debaser Medis, Stockholm, 2009-04-01
Popcirkus, Debaser Medis, Stockholm, 2009-03-04