Jag måste erkänna att jag knappt lyssnat på henne och har lite dålig koll på låtarna. Solen skiner, slottsruinen är full av folk som väntar på Ledin men Caroline trollar bort den längtan och fortsätter med den ena låten efter den andra och för varje ton så får hon mig mer och mer fast så jag flyter in i sköna, ibland sorgsna texter och musiken med lite soulkänsla. Jag är för feg får nog många att känna igen sig liksom nästa sång som är En del av mitt hjärta. Det är lite konstigt att vissa artister som man lyssnar på har texter som man själv skulle kunnat skrivit och man undrar varför man inte klarar det själv. Precis så är det med Carolines texter. Man kan riktigt känna sorgen, glädjen, längtan, kärleken och viljan hon sjunger om. Hon ger oss låten Regera och fortsätter därefter berätta om en granne som även är en vän till henne som hade en gubbjävel, ja, hon kallar honom så, som kom och gick. Vännen pratade mycket om sitt liv och känslan hon hade i förhållandet så Caroline skrev en sång om det. “Ja, så lämnar du igen och jag står ensam kvar. Förstörd igen, av dig. Och när jag rest mig upp igen, fått vingar. Ja, då kommer du tillbaks till mig. Du kommer hem. Så gör jag det igen…. Förlåter.” Låten Så gör jag det igen griper tag om hjärta och själ. Om jag hörde rätt så kom vännen till slut ur förhållandet och fick barn med en annan. Jag hoppas att hon är lycklig nu medan jag står där i ruinen och förbannar människor som gör andra illa. Hon fortsätter med låten Hallå. Ytterligare en text om längtan efter kärlek. Hon frågar oss om vi vet vad ångest är. Säger att det finns inget värre än just det. Alla är glada, lyckliga och har det bra medan man själv har så ont härinne. Caroline tar sig för bröstet och sjunger Hur kunde jag. Avslutningen blir en svensk Bobby McGee och efter inrop naturligtvis låten Snälla, snälla. Hon meddelar oss att hon kommer att stå nedanför scenen nu och sälja signerade skivor.
Ja, Caroline är värd den respekt jag nu känner. Hennes inlevelse och med sin alldeles säregna röst som ibland går så där skönt sönder är suveränt! Jag tror och hör även runtomkring mig att fler än jag tycker detsamma.

Så blir det ombygge av scenen innan Ledin kan ta plats. Tyvärr drar det ut på tiden alldeles för länge i min smak. När scenen väl är klar och jag tänker, äntligen, så dröjer det ca: 20 minuter till innan han står på plats. En liten suck från mig alltså.
Men Ledin verkar laddad och drar bredbent, passande, igång spelningen med Du kan lita på mig tätt följd av Det ligger i luften och På vingar av stål.
Jag vet att det är inne att dissa Tomas den här sommaren men när jag plåtat klart de första låtarna så bestämmer jag mig för att försöka ge mig hän den här kvällen. Ledin, som börjat spelningen med ett ös som får de flesta på ruinen att dansa loss och sjunga med, fortsätter med en lugnare Genom ett regnigt Europa. Så tycker jag medan jag försöker irra mig igenom folkmassan för att ta mig till andra sidan om den. I natt är jag din och alla sjunger med. Låten är riktigt härlig och en av de låtar som har en text värd att lyssna på. Om jag inte minns galet så kom nu här två låtar från nya plattan. Håll ut och med ett vackert piano rullar Atltantkustens kyliga smekning vidare. Jag tycker det är vackert men ser att en del såsar till lite. Men sedan får vi vakna till av Sommaren är kort, Hon gör allt för att göra mig lycklig, Medelklassens okrönta kungar och Vi är på gång. Den omgången låtar med refränger som vi alla kan så blir det svårt att låta bli att sjunga med. Nu pratar han lite med oss men jag har lite svårt att höra då jag står ganska kasst till. Han lämnar i alla fall ut sitt rumsnummer men säger flinande därefter att han har familjen med sig. Några kvinnor suckar högt. Han fortsätter med 500 dagar om året. Här lämnar gänget scenen men dyker snart upp igen och i stort sett alla som är på plats skriker efter Isabella men Tomas trotsar publiken. En del av mitt hjärta ljuder från scenen och det är den låten som jag gillar mest av Ledins låtar. Publiken är igång igen och vill inte gå hem utan Isabella men får en ösig Just nu. Det är otroligt vilken sommarartist han är. Många är de refränger som sitter etsade i våra huvuden. Publiken får naturligtvis till slut sin Sensuella Isabella och jag är ärligt talat urless på den. Jag tänker att nu är det nog slut så jag går mot utgången samtidigt som jag hör att publiken vill ha mer fast Tomas nu åter lämnat scen. När jag kommer ut till min väntande kille som står strax utanför så förstår jag på jublet innanför murarna att Tomas är tillbaka. Vi går mot bilen med Nu tystnar musiken som sakta ebbar ut ju längre bort vi kommer.
Tomas Ledin är omtyckt av den stora massan vad än vissa tycker och tänker om honom eller hans låtar. Han ger järnet och han ger publiken det de vill ha. Han gör det han ska otroligt bra. För mig är texter som berättar om det som ligger nära oss alla otroligt viktiga i musiken. Tyvärr så har inte Ledin riktigt det jag vill ha. Men han har refränger, jäkligt bra sådana också.

Bilder från konserten med Tomas Ledin finns i vårt galleri. För att komma dit, klicka här.

Bilder från konserten med Caroline Af Ugglas finns i vårt galleri. För att komma dit, klicka här. Till galleriet

Snowstorm, Harrys, Borgholm, 2009-07-20