Erica har jag skrivit om innan på Kafe´-K och Mats har även tipsat om henne här på musicstage.se
Hon har en underbar röst som gör sig perfekt till musiken hon skriver. Ikväll får vi veta att hon inte hört Nationalen idag fast det är 1:a maj. Hon satt innan spelningen och försökte sig på den men för oss spelar hon istället sången Jag & Du. Ibland så undrar jag om det finns ett samband med allt som sker. Den här låten satt jag och klinkade fram för 25 år sedan. Härom veckan så satt jag tillsammans med en av mina kusiner och hon lekte med gitarren då jag helt plötsligt kom på den här sången. Jag frågade om hon visste vem som gjort den. Men icke. Jag har aldrig hört den spelad av någon annan än kusinen, mig själv och nu står Erica där på scenen och sjunger den. Härligt! Låten är underbar för er som inte hört den och gjordes av Norrbottens järn.
Erica finns att lyssna på här.

Bilder från konserten finns här.

Toni Holgersson stiger på scen och applåderna skallar. Söderport är ett litet mysigt ställe som ligger fint bredvid slottet och stadsparken. Ca 120 personer har kommit för att lyssna på Toni. Jag pratar med några som har åkt från Kristianstad för det här. Några kom från Norrköping och Växjö.
Första låten är Inga sånger tar dom döda tillbaka.
För er som är yngre än mig och inte vet vem Toni är så kan jag lite kort berätta att han är född 1966 i Södertälje. Han började tidigt med droger. Först alkohol för att sedan gå över till tyngre droger. I 20-årsåldern var han drogfri några år och släppte albumen: Toni Holgersson 1989, Louise och kärleken 1990, Zigenaren i månen 1991, Blå andetag 1992 och Lyckliga slut -94. Blå andetag tillhör ett av de mest betydande verken inom svensk musik. Sedan var det tyst i elva år och ingen som inte varit där Toni var kan föreställa sig hur det var.

2005 kom äntligen en ny platta Tecken på liv. Flera av sångerna från den plattan tog sig in på hitlistorna. -06 kom albumet Psalmer där han tillsammans med Irma Schultz Keller och Lasse Englund gör nytolkningar av några psalmer. De gjorde även konserter i kyrkor.
-06 kom även en samlingsplatta från åren 90-94 Eftersänt.
Han berättar för oss den här kvällen att han inte blev frälst. Han sa något bra som jag inte minns helt men det handlade om att även om ingen svarar när man ligger och skriker efter hjälp så har man ändå en tro på att man klarar det.
Han är så härligt “vanlig“, inga konstigheter för sig utan sitter där på en stol med gitarren i knät och är helt och hållet sig själv. Han har oss i sin hand. Öronen är spetsade på oss alla och det han berättar i mellansnacket och i texterna på sångerna får oss att se in i honom, hans tankar och hans liv.
Behandlingshem, en minneskonsert som en mamma vars dotter blivit mördad anordnat. Osäkerheten där med vad han skulle sjunga då de ville ha något ljust. När han blev pappa för första gången och hur minnen från hans egen barndom kom tillbaka och speciellt då förhållandet till sin egen far. Här får vi oss en underbart lika vacker som sorglig Hand till hand med bara hans röst till ett lätt trummande på strängarna. Den här sången måste ni bara lyssna på.
Innan låten Grön linje får vi veta att när man sitter i ett fängelse så drömmer man till slut konstiga drömmar och saknar konstiga saker. Han kom på sig med att sakna en tunnelbana. Skratt i publiken.

Efter spelningen var det flera stycken som berättade hur lyckliga dom kände sig över att få se och höra Toni igen. Jag kan bara hålla med. Med sin närvaro, självutlämnande, röst, musik och texter är detta bland det absolut bästa jag någonsin har upplevt! Jag hoppas att vi snart få se Toni på vägarna igen. Han berättar för mig efteråt att han ska köra spelningar i sommar med en annan gitarrist som jag tyvärr inte minns namnet på. Nya sånger finns och är klara för tryck. Missa inte honom om han har vägarna förbi och gå genast in och lyssna här.
Har ni Spotify så hittar ni honom även här.

Bilder på Toni från konserten hittar ni här.

Stort Tack Toni för att du ger oss av dig själv!