Tutankamon är en såkallad supergrupp och består av Adam Olénius (Shout Out Louds), Peter Morén (Peter, Bjorn & John), Daniel Värjö (The Concretes) och Niklas Korssell (The Plan m.fl.). Deras debutplatta Tutankamon släpptes den 7 oktober. Jag har alltså haft några veckor på mig att lyssna in mig på deras musik och jag är riktigt nyfiken på hur det ska låta live. När de väl står där på scenen är det inget snack om saken, de här killarna vet ju vad de sysslar med. De får alla tillfällen att glänsa men det känns som att Adam och Peter, som delar på sångsysslan, frontar bandet. De som står runtomkring mig i publiken verkar lite svala och tillbakadragna. Jag har svårt att se om de gillar det de hör eller inte. Själv är jag helt på det klara vad jag tycker, det här är riktigt bra! Jag tyckte det lät bra redan på skiva men det är ännu bättre live, det blir tyngre och större. Här får de möjligheten att verkligen klämma ut det sista ur låtarna. Att det här skulle vara deras första riktiga spelning kan man knappt gissa sig till.

Tutankamons första singel, Have You Ever Been In Love, är i min bok höstens bästa låt. Den har gått varm hemma hos mig sen jag hörde den första gången och den sitter givetvis perfekt även live. Jag är också väldigt förtjust i kvällens sista låt, New Band In Town. Det är precis så det känns, att vi fått ett nytt band i stan. Jag hoppas verkligen att jag får möjlighet att se dem live fler gånger och att de spelar in fler skivor och att det inte bara nöjer sig med det här.

Are You Sure
Starting to Appreciate
All the Things