I Sverige är Twin Atlantic ännu relativt okända, en del såg dem kanske som förband till Thirty Seconds To Mars i vintras, men på hemmaplan I Storbritannien är de ett betydligt mera etablerat band. I förra veckan avslutade de den brittiska delen av den turné de är ute på och som just ikväll fört dem till Stockholm. En turné som också slitit en hel del på McTrustys stämband men att kasta in handduken är inte ett alternativ utan istället är det full satsning från första till sista ton. Publiken som är på plats har verkligen ingen som helst anledning till att vara besviken.

Senaste plattan heter Great Divide och släpptes i augusti. Majoriteten av de 16 låtarna som spelas är hämtad från den. Givetvis är låtlistan även strösslad med äldre låtar också, som livefavoriten Ghost Of Eddie eller den smärtsamt vackra Crash Land. Av de nya låtarna är det givetvis de tre första singlarna från plattan som får varmast respons men den påtagligt emotionella Oceans står sig mycket bra i konkurrensen. Det är också en låt jag är synnerligen förtjust i och jag tror att den alltid kommer ha en särskild plats i mitt hjärta. Man brukar vanligtvis inte förknippa rockband med att skriva emotionella texter men någon ska väl utgöra ett undantag. Det är nog också mycket texterna som gjort att jag fastnat så mycket för Twin Atlantic. Det finns någon nerv där som gjort att jag har haft väldigt svårt att sluta lyssna på Great Divide sedan den släpptes.

Jag har sett Twin Atlantic briljera på betydligt större scener tidigare och att de är ett riktigt bra liveband råder det ingen tvekan om, både band och publik verkar ha riktigt roligt. De röstproblem som McTrusty kämpat med gör det hela än mer imponerande. När bandet väl klev av scenen stod publiken kvar länge och applåderade, något som vittnar om att jag inte är den enda som är av den åsikten.

Hold On
Fall Into The Party
Make A Beast Of Myself