Gold Panda, Debaser, Malmö, 2011-04-28

Det var nog inte många som förstod att Gold Panda spelade i kväll eller så gjorde de det men drabbades av en stroke och misstog honom för Panda Bear. Oavsett vilka anledningar Malmöborna hade för att missa konserten serverades den tappra skara som var här ett pärlband av förvridna basgångar. Det var en uppvisning av samplandets ädla konst förpackad i en dansant skrud av, i brist på bättre ord, untz.

Videoprojektionerna som den japanofila Derwin Panda (ja, han heter så i efternamn) visar upp är det enda som håller mig från att blunda konserten igenom. Filmade i ofokuserad VHS-format visar han upp klipp efter klipp över landet där han en gång bodde, Japan. De japanska influenserna återkommer även i musiken på det mest subtila sätt man kan tänka sig. Genom att slå ihop samplingar och beats och förvrida dem till oigenkännlighet skapar Gold Panda en nästintill kosmisk atmosfär.

Det är mellan den tunga dansanta basen som musiken verkligen får tid att gro och växa sig i ens inre. Det blir tillslut för mycket och ögonen måste stängas. Plötsligt befinner jag mig i en japansk trädgård efter ett varmt sommarregn. Den kyliga luften fyller mina lungor och doften av körbärsträdens blommor fyller mina näsborrar. I nästa stund sitter jag i en bil och kör i 290 genom en orangeupplyst oändlig tunnel. Jag kan inte sluta känna en viss nostalgi över platser jag aldrig varit på.

Det är makalöst vad man kan göra med enstaka ljud om sammansättningen är rätt. Det var laptop-pop som jag aldrig hört den förut. Korta mid-tempo instrumentala låtar byter plats med fartfyllda motsvarigheter ackompanjerat med ett godkänt ljusarrangemang. Mitt i ett sammelsurium av kablar och tekniska prylar njuter herr Panda mer än någonsin att kunna livnära sig på sin hobby. Han dansar stundtals mer än publiken.

2011

2010