Those Dancing Days, Debaser, Malmö, 2011-04-16

Min haka föll till marken och mina ögon var lika vidöppna som stora tefat. Lördagens konsert med Those Dancing Days på Debaser i Malmö var lite som en käftsmäll. Vilken urkraft, vilken styrka och vilken oväntat bra överraskning. Aldrig förr har fem personer så snabbt fått mig att tro på en ljus framtid för svensk musik.

Det är sant. När jag fick albumet Daydreams & Nightmares fylldes jag av en känsla av oro – är det för mycket Robyn? För mycket elektroniska vibbar som inte riktigt känns äkta. Jag lärde känna bandet som ett tweepop-band. Hur skulle detta hålla live? Jag var orolig minuterna innan de gick på scenen. Jag har aldrig varit så glad över att ha fel. Jag älskar att ha fel i sådana här sammanhang. Min oro tycktes plötsligt ogrundad när Linnea Jönsson med sin starka, granithårda, röst inleder med Reaching Forward ett starkt öppningsspår som genast sätter tonen för spelningen. Hårt och skoningslöst.

Det här var ett helt annat band än första gången jag såg Those Dancing Days för fyra år sedan. Mimmi Evrell var en mycket säkrare basist än tidigare, Lisa Pyk Wirström på synth fullkomligt dansade sönder scenen och Rebecka Rolfart var stundtals briljant med sin gitarr. Men kvällens största stjärna var utan tvekan Cissi Efraimsson på trummor . Hon var fullständigt lysande. En sådan kraft kombinerat med en spelglädje jag saknar inom svensk musik blev den här kvällen till en naturkraft av episka proportioner.  Hon hamrade på med en snabbhet och styrka som man bara ser hos metaltrummisar och stundtals glänste hon över dem också.

Det glada, kompromisslösa, samspelet de fem har är pur livsenergi. De spelar helt klart tightare än för några år sedan och de är mer professionella än tidigare men de låter inte bli att njuta av varenda minut. Aldrig förr har ett band fått en hel publik att känna sig inte bara välkommen utan även känna sig som en i gänget. Här står fem personer och levererar hits efter hits (att de spelade Hitten borde inte komma som en överraskning) och samtidigt le det största kompisleende man kan tänka sig.

Those Dancing Days är inte längre Sveriges utan hela världens vänner.

2011

2010