Augustifamiljen med gäster, Debaser medis, Stockholm, 2014-09-12

Augustifamiljen är nog mest kända för att de är husband i tv-programmet På spåret, där de gör ett fenomenalt jobb när de spelar tillsammans med andra artister för att hjälpa till med musikfrågor.

På Debaser denna kväll ska de spela tillsammans med en hel drös gästartister, en gedigen lista har de skakat fram, med namn som Ebbot Lundberg, Miriam Bryant och Anna Järvinen. Innan bandet får komma ut på scen framför Fredrik Lindström en kort introduktion där han berättar en liten historia om namnet Augustifamiljen. Han möts med stort jubel och verkar själv tycka att det är roligt att få presentera sina vänner.

När de sen kommer in börjar de med att spela en låt utan gästartist, och även om de, för mig i alla fall, främst är ett kompband så är det riktigt bra. Det är svårt att misslyckas när de är så bra musiker allihop. Jag imponeras, som alltid, av att de kan variera mellan instrumenten och spela bra på många olika instrument. Första gästen in är Jonas Svennem Lundberg, sångare i Winhill/Losehill. Efter det bara rullar de in, en efter en. Störst jubel får Ebbot som går in till mjuk, lågmäld musik med en sexig sax-melodi. Ebbot har en stor röst och en magnifik scennärvaro även när han bara står stilla. Jag gillar hur hans röst låter distad utan att vara det, och han lyckas verkligen med att skapa en bluesig stämning. Nicolai Dunger kommer in och kör en duett med Ebbot och de är verkligen ett bra team, passar bra ihop. Här måste även en eloge delas ut till de fantastiska blåsarna i bandet.

Theodor Jensen är en av gästerna, och han spar inte på krutet. Första låten han kör är en supercool version av My favourite things och han sprätter runt på scen full av energi. Miriam Bryant, Anna Järvinen, Frida Hyvönen, Elin Ruth Sigvardsson, Ebbot Lundberg, Jonas Svennem Lundberg, Theodor Jensen, Nicolai Dunger. Jag undrar jag vilket annat band som skulle kunna få ihop ett sådant gäng. Augustifamiljen är mer än bara Håkan Hellströms kompband eller husband i På spåret, de kan också bjuda på en bra show. Min favoritstund var när Frida Hyvönen i extranumren körde Massive Attacks Teardrop. I den sista låten kommer artisterna upp på scen och delar på så många mickar det finns i en glädjefylld stund, det bara osar bra stämning från dem och applåderna vill knappt ta slut när de går av scenen.

2017

2016

2015