Det här är material som kräver mer av sin lyssnare och bevisar att den amerikanska hiphopen är i en ideologisk och intelligent utveckling som de svenska motparterna borde ta del av. Förväntningarna på lyssnaren i och med detta album är lika stor som på själva artisten.

Det finns så pass många olika kulturella referenser att det är svårt hålla rätt och Kendrick bevisar en gång för alla att dagens hiphopgeneration är så formade, påverkade och inspirerade av forna generationers förflutna att det resulterar i ett albumsmaterial klädd i kameleontkläder. Det är för att varje steg som den Amerikanska nationen har tagit finns i To Pimp a Butterfly. En nation där befolkningen än idag slåss mot orättvisor som har plågat landet sedan det skapades. Tunga ämnen som slaveri, diskriminering och den unika rädslan som kan följa med hudfärg blandas med popkulturella refrenenser som Baltimore-uttalade ”shit”, old school prime time television som I love Lucy och sample texter från de rappare som har banat väg. Refernserna är så pass många att varje ny lyssning ger möjlighet att hitta något nytt.

Trots skiftningar i teman så upplevs inte materialet verken som rörigt eller svårtrott. Från musikgenre till historiska referenser tar Kendrik Lamar sin lyssnare igenom en komplex upplevelse som går igenom en människas mest primala känslor och tillstånd. Ilska, rädsla, glädje och sexuellt begär frodas till bakgrunder av jazz, gospel, rock och neo-soul. Det finns få som Lamar som kan knyta an, vara trovärdig i en historisk förankring och samtidigt förföra sin lyssnare. Under For Free (Interlude) i en spoken-word liknande rap ryter han, ”Oh America, you bad bitch, I picked cotton that made you rich” och skapar komplexa känslostormar i sin lyssnare.

To Pimp A butterfly är en tydlig bild på den verklighet som unga afroamerikaner befinner sig idag och samtidigt är det material som kan symbolisera andra som inte faller in i den ramen. Musiken innehåller så råa och genuina känslor och perspektiv att de har kommer i sin renaste och avskalade form och vem som än lyssnar får möjlighet att iklä sig den mantel som detta album är.

Kedrick Lamars musik är den råaste form av västerländskt leverne och livsstil som visar att denna generation är som ingen annan och så olik de tidigare att de ibland knappt känner igen varandra. Det här är Lamars skriftliga och musikaliska heliga skrift som visar att han är den enda av sitt slag. Förhoppningsvis kommer To Pimp a Butterfly ge upphov till nyfikenhet och motivera de allra nyaste lyssnarna att läsa på för att ju mer lyssnaren kan om historia och popkultur, desto mer får denne ut av detta album. Kunskap är makt och om D’Angelo med sin Black Messiah är här för att frälsa oss alla så är Kendrick Lamar vår allra heligaste religösa ledare med så mycket kunskap, talang och nyskapande att det inte går att stå emot förförelsen och begäret att få slå följe vart Lamar än går. The Church of Kendrick Lamar of the first and forever lasting days, har nu fått sin mest trogna anhängare.

Vill du bli förförd så finns albumet att lyssna här!

Kamelot, Haven
Katy Perry - PRISM