Att försöka komma ut lite klokare på andra sidan och att försöka se humorn i allt det svarta. Men framför allt handlar plattan om att övervinna rädslan, att tro på den man är och våga trycka på den där knappen och visa upp sig som den lilla varelse man är. Lisa läser Bob Hansson, som beskriver rädslans fågel som en som sitter på marken för att slippa ramla ner på den. “Jag har varit den fågeln i större delen av mitt liv”, säger Lisa.

När jag sitter här och hösten både syns och känns är det otroligt skönt att sätta på Lisas platta. Rösten är mjuk, skör, lite småhes och vemodig. Det är en spännande balans mellan det akustiska och det elektroniska. Jag dras med in i ljudbilder och drömmer mig bort i technolandskapet som omfamnar mig samtidigt som vemodet i de mer akustiska låtarna ger mig rysningar. Jag har svårt att bestämma mig för vilket av det jag gillar mest. Det är en skön övergång mellan vemod och glädje. Lisa är från början trummis vilket också hörs i rytmerna som följer plattan igenom. Men oavsett försiktigt komp eller envisa beats så framhävs texterna väldigt bra. Det här är vackert, spännande, mjukt och maskinellt. Lisa lyckas blanda akustiskt med elektriskt så pass bra att plattan blir ett litet mästerverk. Om ni ännu inte hört Lisa så är det hög tid för er att göra det!

Några av låtarna jag fastnade extra för är: Lightblue ’83, en störtskön låt där man genast dras in i fantasin i synthlandet där man får fortsätta befinna sig tills låten är slut. En klar klubblåt där Lisa ändå lyckas behålla popnerven. Till låtarna Left aside samt Drowning finns videos att avnjutas på YouTube. Den första är smågalen medan den andra gör ont. I spåret Peaceful sound får vi oss en riktig berg- och dalbana i syntarna medan trummaskinen envist gör oss uppmärksamma. Die for you – en underbar låt med härliga beats som följer genom hela låten och som passar fullkomligt lysande till texten. Wide eye är en av plattans absolut bästa akustiska. Gitarr, sorg, dröm, frihet eller inte. Ge mig ett andrum och ett öga så att jag orkar gå vidare. Den här låten är arbetstiteln på en kommande svensk långfilm som Lisa har musikaliskt ansvar för.

Länk till skivan på Spotify, för er som har programmet, klicka här.

Skivrecension, Manic Street Preachers, Postcards From A Young Man
Skivrecension, Eric Gadd, Rise Up