Wild Youth är Steve Angellos första solo album där han vill berätta sin historia på sitt sätt. Att han lämnat partylivet bakom sig vilket blir en nostalgisk resa men även en optimistisk syn på framtiden. Plattan har tretton spår som är mogna och genialiskt gjorda med flera olika influenser och samarbeten. Första låten Rebel Nation visar från början verkligen riktningen för detta album.

Några av de spår som dock fastnat lite extra hos mig är Wasted Love, Children Of The Wild och Prisoner. Kanske för att dessa mest liknar SHM projektet men den sistnämnda låten berör mig verkligen. ”Im a prisoner to this feelings”, så går en del av texten och jag kan själv se tillbaka på händelser i livet som fastnat och som man aldrig riktigt blir av med även om man skulle vilja glömma.

Min kärlek till Swedish House Mafia har aldrig riktigt gått över och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Därför gör Steve Angello mig ännu mer nyfiken på vad som kommer härnäst. Steve släppte tillexempel sin skiva via det egna bolaget Size, istället för via ett majorbolag. Jag ser detta som något positivt för framtiden, majorbolagen är toppen bra på många sätt, men inte för alla. Därför tror jag det är viktigt för Steve som är en person som många ser upp till att bevisa att man kan göra det på egenhand. Last Dance förmedlar även detta med texten ”Us Against the World”. Men det sista spåret …. sammanfattar ändå hela skivan där Steve Angello beskriver sin historia och att vi tillsammans kan förändra världen.

Lyssna på albumet här.

Man.Machine.Industry, Box Of Horrors
Dillon Francis - This Mixtape Is Fire