För tredje året i rad har Redline Recordings givit ut musik under kampanjen Röd November och i år avslutas den med ett albumsläpp som innehåller ett samarbete från den vanligtvis solorapparande Stor och Labyrints Aki. Det är ett album som kan avslöja lyssnarens ålder då den är fylld av nostalgiska 90-tals referenser och ljudbilder. Så antingen är lyssnaren med i den innersta kretsen och myser i minnen som en veteran eller så är lyssnaren utanför med lite förståelse för referenserna men samtidigt ung och fräsch. Vad som är bäst får lyssnarna avgöra själva.

Redline is for the Children är till synes en förlängning till Redlines och deras artisters hashtag som har använts flitigt på Instagram under bilder på deras familjer och barn. Ett initiativ som både är rätt i tiden och intressant då det ger lyssnare, fans och konsumenter en större bild av de artister som har stått på de svenska hiphopscenerna under de senaste åren. Familjeliv blandas flitigt med bilder från både skapandeprocessen och turnélivet. Så då är frågan hur det kommer sig att albumet med namnet Redline is for the children inleder med Ooh Yeah som innehåller bitar som ”knulla Jimmy Åkessons fru…”, ”du, David Bowie hel-sminkad och äcklig vad är det med dig” och ”rom och weed, dubbeltrubbel”.

Nu är det här ingen manifest om att barn och ungdomar ska skyddas från djävulen som är hiphop och rap. Stor & Aki vidrör vid inga fabler och sagor utan sanningar som omringar barn runt om i detta avlånga land. Frågan är snarare varför Redline väljer att döpa detta album till just … for the children? Hur ska fans och lyssnare koppla bilder från Instagram på pappaveckor med hämtning och lämning av Penntrollet och Quentin med lyrics om Blattarna på tåget. Borde det säras på dessa två världar? Är det för magstarkt så att vi låtsas som om det inte är sant? Skulle det visa sig vara ren slump utan vidare eftertanke skulle det vara en stor besvikelse, för vem har inte auktoriteten och pondusen för att gräva djupare än bröderna Salazar?

Redline is for the Children är som förväntat en samling välproducerade låtar som vidrör det förväntade. Cruising med Audin, den många gånger osynliga kampen i förorten och den starka och komplicerade kärleken till tunnelbanelinjer. Trots detta är det inget större bombnedslag som tidigare releaser. Den får inte en att stanna till när du precis ska gå av vid Liljeholmen eller får dig att fundera på hela tillvaron när du står i kö på Hemköp. Tidigare releser har stora skor att fylla.

Är det för hårda krav? För stora förväntningar? Absolut inte. Svensk hiphop har haft en enorm kraft, både utvecklat och vidrört vid ämnen som sträcker sig långt bortom snabba pengar, Babylon och soc-handläggare. Genren har det i sig och förvaltar en styrka som inte bara har kapaciteten utan även talangen för att gå till nästa nivå. Vem som vågar göra det och gå utanför de nuvarande kommersiellt gångbara paketen, ja det vet nog bara gudarna. Fram till dess är Redline is for the Children ett trevligt album men inget som man väljer att sätta på igen (det var ett trevligt one night stand men ingenting man kommer ihåg och inget nummer som sparas i mobilen) utan då går man tillbaka till Redlines tidigare releaser som har varit starkare soundtracks till det livet som många fans och lyssnare omringas av. Dom ringer jag gärna igen.

Vill du avgöra om albumet är något för dig så finns den i sin helhet finns här!
Vill ni se duon live har ni möjlighet på följande datum (fler datum lär följa):

2014-12-13 Lördag Uppsala Grand