Men det finns två riktigt ordentliga lågvattenmärken på skivan som i princip förstör den, dels And We Run som totalt slaktas av Xzibits menlösa rap. Men kanske sämst på skivan är den så hypade duetten mellan allas vår Tarja Turunen (ex. Nightwish) och Den Adel, Paradise (What About Us?). Att ett av mina absoluta favoritband tillsammans med scenens kanske två bästa sångerskor lyckas skapa en så intetsägande pophistoria är beklämmande och jag hade väntat mig så mycket mer.

Så, då har vi avhandlat det som inte är så bra med skivan och då borde det ju vara dags för det som är bra. För det finns, trots allt, mycket som är bra med skivan. I den fantastiska Silver Moonlight hittar man rätt med Den Adels höga register tillsammans i de skörare partierna och man hittar naturliga och snygga övergångar till de tyngre partierna. Riffen sitter som ett smäck i pannan, Robert Westerholts grunt kanske inte är världens bästa men passar sjukt bra in i musiken och skapar ännu mer kontraster som tas tillvara på ett snyggt sätt.

Även på Tell Me Why fungerar samspelet mellan Den Adel och Westerholt (som för övrigt inte följer med på turnéer utan är hemma med hans och Den Adels barn) som en katalysator för kontrasterna i musiken. Även i Covered In Roses och Dog Days hittar man rätt titt som tätt, det når kanske inte riktigt hela vägen fram men är ändå fina inslag på skivan. Sen dyker man återigen ner i och med avslutningen The Whole World Is Watching, ännu ett relativt intetsägande bidrag. Gästartisten Dave Pirner är visserligen bra och har en skön röst men det fungerar helt enkelt inte för mig.

Sammanfattningsvis så är ändå Hydra en okej platta, det finns en hel del ljuspunkter som gör att jag vill fortsätta lyssna. Jag konstaterar också att de låtar jag tycker är sämst innefattar alla gäster och jag gissar på att jag gillar Within Temptation när dom är just Within Temptation, vilket jag tycker man stundtals lyckas med och stundtals totalt misslyckas med!

Within Temptations officiella hemsida hittar ni här!

Ni hittar Hydra på Sotify här!

Within Temptation finns också på Facebook, den hittar ni här!