Cue - Back to see this place

Cue_Backtoseethisplace

Som för många andra är Cue’s monsterhit Burnin en av mina favoritlåtar, och när Niklas Hjulström nu jobbade med Peter Kvint på sin senaste skiva Back to see this place blev jag genast intresserad. Peter Kvint är en rosad låtskrivare och producent, så jag förväntade mig att han skulle göra många bra låtar tillsammans med Niklas Hjulström och hans unika röst.

Tyvärr så är det ingen av låtarna som riktigt fastnar. Skivan är 90-talsinspirerad och det tycker jag hörs väl. Peter Kvints influenser känner jag också av, det är ett mycket bra samarbete som passar de båda. Låtarna är lättsmälta och poppiga, men mer än så är det inte. Jag saknar den raspiga och känslofulla rösten jag förknippar med Cue, istället får jag känslan av slätstrukenhet och att det nästan skapas på rutin. Vissa spår tycker jag mig också känna igen, kanske beror det på all den svenska 90-talsmusik jag lyssnat på i mina dagar.

Ingen av låtarna är dåliga, det är variation på melodier och instrument och många stunder är ändå helt okej. Första låten Dry your eyes är sprudlande och medryckande, och i andra låten Don’t wanna lie tycker jag mig ana den härliga raspigheten Cue har, men den försvinner snabbt och jag lämnas lite besviken. A Sunday afternoon 1982 är den jag gillar bäst, det är en hyllning till en svunnen tid och en önskan om att ändra en situation som får mig att undra om det ligger en verklighet bakom den.

Saknar du 90-talet och dess låtar kan du absolut lyssna på den här skivan, det är kvalitativa låtar även om de inte faller mig i smaken. Generellt är skivan bra uppbyggd och bra producerad, en ”rätt” skiva skapad av kunniga musiker helt enkelt, men kanske hade jag för höga förväntningar. Eftersom jag i princip bara lyssnat på en låt av Cue så skulle jag nog inte tänkt innan att jag hade en bra bild av honom.  Jag känner mig lite kluven inför skivan just för att jag kan höra att det ligger mycket erfarenhet bakom, men ändå tar låtarna inte sig över gränsen för att bli magiska för mig.

Skivan finns på Spotify

2017

2016