Glara, Till min syster

glara-tillminsyster

Jag letade efter en bra skiva att recensera och fastnade för titeln på Glaras skiva Till min syster. Efter att ha läst på lite om bandet och funnit att de gör jazz av låtar från bland annat Elvis Presley, Evert Taube och Händel letade jag upp skivan på en gång för att förhoppningsvis bli hänförd.

Det intresserar mig med band som är innovativa och fantasifulla, så Glara fångade mig redan innan jag lyssnat på skivan. De lämnar mig inte besviken, alla låtar är speciella på sitt eget vis och jag fastnar extra mycket för Can’t help falling in love, som de gjort ännu långsammare än originalet och det ger en ny dimension till låten. Tillsammans med sparsamma pianoackord, bas och de jazz-karaktäristiska visparna på trummorna lyfter de en redan bra låt till högre höjder för mig.

Svenska sommarpsalmer gör mig varm i hjärtat, så En vänlig grönskas rika dräkt är också en favorit på skivan. Titelspåret Till min syster är oerhört vacker, den börjar väldigt lugnt med sång och ett ensamt stråkinstrument jag tror är nyckelharpa för att sen öka i intensitet i mitten och i slutet lugna sig igen. Melodin fastnar otroligt lätt i huvudet, jag kommer på mig själv med att nynna på den efter att jag lyssnat på skivan. Det enda jag stör mig lite på är att Jag vet en dejlig rosa går för långsamt. Det blir innerligt och mjukt, men också segdraget. Kanske beror det på att jag lyssnat på den mycket i andra versioner och är van vid lite snabbare tempo.

Sångerskan Mira Palme är bäst i de lugna låtarna, hennes röst är klar och säker. I Kristallen min fina får hon inte med sig rösten på samma sätt som i de andra låtarna, och jag tror det beror på att både melodin och tempot är snabbare. Det blir inte dåligt för det, men jag upplever inte den tryggheten hon ger mig i övriga låtar.

Jag gillar när artister lyckas med konststycket att göra bra låtar till sina egna. Tankarna förs in på Carolina Wallin Perez, som enligt mig skapade bra jazz av Kentlåtar. Glaras skiva är full av sådan magi, jag kan lyssna flera gånger på låtarna, och några hamnar i min bästa Spotify-lista. Bakom tonerna jag snabbt blev förtjust i, finns bra musiker och jag är glad att de fyra vännerna samlades i en studio på ett loft i Malmö och gav mig chansen att höra den här skivan.

Till min syster finns på Spotify

2017

2016