Archipelago, Archipelago matters

archipelagomatters

Archipelagos album Archipelago matters får, från första låten, mig att tänka på Pet Shop Boys. Syntar och trumkomp med ett bra driv genomsyrar skivan. Det har kallats “indiedisco” och det är inte helt tokigt beskrivet, men jag hade önskat att det varit lite mer spektakulärt än vad det är enformigt.

Sångarens röst har en tendens att bli entonig så jag gillar spåret Calm down, där det finns lite mer melodier att nynna med i än i de flesta av de andra spåren. I If I leave you don’t cry kommer en elgitarr in och rockar till det lite, något som behövs för att undvika att alla låtar blir för lika.  Hang-up är den låt där jag kan urskönja den där discokänslan, de övriga låtarna lutar mer mot synth för mig. Det instrumentala titelspåret Archipelago matters för känslorna till filmmusik, jag faller för att det är några minuter med konstant skönt gung och att det sen avslutas mer avskalat. Kontrasten till de andra låtarna är stor, även om det inte är så mycket innovation i låten så står den ut som mer ärlig, och jag vill säga att ordspråket “less is more” passar bra in här, det är enkelheten som gör det storslaget.

Varning för spoilers kanske, men det finns ett hemligt spår efter titelspåret. Det är körsång med stämmor och det är vackert och mycket stämningsfullt. Den heter Sommarbry, och kanske är det för att sommaren (förhoppningsvis) snart är på väg eller att det påminner om barndomens skolavslutningar, men för mig är det en höjdpunkt på skivan. Kanske är det enkel och instrumental musik Archipelago ska hålla på med, för det är där jag tycker de är bäst. Många av spåren sjunker in i varandra och jag kan inte efter några genomlyssningar säga vilka låtar som lät vad, förutom de jag tidigare nämnde som föll mig i smaken; Archipelago matters och Sommarbry. Kanske beror det på sångrösten, men när jag lyssnat några gånger så kryper en liten irritation fram över hur likt det är Pet Shop Boys, det jag tyckte var lite charmigt i början.

En debut som inte sätter så djupa spår på musik-kartan, tills nästa skiva önskar jag mig att mer energi och passion ska genomsyra låtarna.

Skivan finns på Spotify

2017