Marigold - Allt kommer bli bra

Marigold Allt kommer bli bra

Det svenska indiepop-bandet har varit verksamma sedan 2010, de släppte sitt debutalbum Vagabond 2013 och nu har de äntligen släppt sitt andra. Allt kommer bli bra är en klockren sammanfattning av hur den svenska indiepopen ska låta och vad den ska förmedla. Bandet jag talar om är Marigold som består av Daniel Wallsten, Johan Nordin och Viktor Olsson, alla 3 uppvuxna i Dalarna.

Nostalgin kryper genom kroppen, jag känner mig som 17 år och olyckligt kär. Samtidigt finns det något vackert över det och jag känner mig melankoliskt belåten. Det är svårt att inte bli berörd av Daniel Wallstens sammetslena stämma. Jag rycks med. Jag känner mig mer mottaglig för bra musik än någonsin.

Marigold lyckas med något speciellt, de tänder en eld och lyckas motivera mig. De inspirerar och väcker liv i det som har varit dött. Det är avskalat med nakna och enkla tonföljder. Det är enkelt att känna igen sig i musiken och jag kastas hela tiden tillbaka till mitt gamla tonårsrum. De nerklottrade väggarna, ilskan och tonerna av Broder Daniel. Man kommer aldrig ifrån det. Det är så jag tolkar bandets budskap, att man aldrig kommer ifrån det, sitt 17-åriga jag kommer alltid att leva kvar. Det är den personen man alltid kommer utgå ifrån.

I den inledande låten Allt kommer bli bra som också är titeln på albumet, upptäcker jag direkt att det kan vara en potentiell favorit. Blandningen av svenska och engelska är fantastisk. Det ger låten glöd och gör den mer intressant.

Skivan går i princip i samma ton rakt igenom, men när Can’t Touch Me går igång känner jag mig plötsligt splittrad. Den avviker från allt annat. Det elektroniska blir allt för påtagligt och mina nostalgiturer tycks tyna borta. Det är också därför jag känner en skön lättnad när nästa spår går igång, These Shoes. Nakenheten kryper återigen fram, jag lutar mig tillbaka och känner lugnet skölja över mig ännu en gång.

Allt kommer bli bra är harmoniskt och skönt, albumet river upp gamla minnesbilder och till sist knyter de ihop känslosäcken.

Visa alla artiklar av Ada Ros (19 st)

2016