Tonight Alive, Limitless

tonight alive limitless

År 2008 var det fem tonåringar i Australien som bestämde sig för att starta ett band. Det var det pop-punkiga bandet Tonight Alive's födelse. Trots bandmedlemmarnas unga ålder har de under dessa åtta år hunnit släppa fyra album och turnerat världen över.

Deras senaste album Limitless är en stor skillnad från deras tidigare album, både när det kommer till genre och text-mässigt. Till exempel skiva nummer tre, pop-punkiga The Other Side, hade arga och väldigt personliga texter. Den här gången är de inte lika arga och majoriteten av låtarna är lugnare. Temat på Limitless är frihet och välbefinnande i alla dess betydelser. Första spåret heter To Be Free (där meningen "I am limitless" sjungs upprepade gånger) och omslaget består av en hand som är utsträckt mot jordklotet. Väldigt symboliskt.

Musiken har en skön stil och kombinerat med Jenna McDougall's otroligt vackra röst så ger skivan en nästan avslappnande effekt. Om man inte har förstått tidigare hur bra röst hon har så förstår man det efter att ha lyssnat på Limitless då hon tar an sätt att sjunga på som hon inte har gjort tidigare, och får sjunga på olika sätt dessutom, och klarar det galant. Hon klarar av att sjunga otroligt bra live också.

Många saknar deras gamla sound, men för dem så finns How Does It Feel? och I Defy även om de ändå inte riktigt kommer upp i samma takt som deras andra låtar. Jag välkomnar deras nya sound. Dock tycker jag att det är synd att många kanske går miste om den lugna Human Interaction som har riktigt genomtänkt text som går väl ihop med dess lugna sound. Det tog ett tag för mig att inse hur bra och genomtänkt den är. Det finns en bekymmerslös och lättsam låt på skivan som heter Drive. Den är poppig och handlar om de där tillfällen då man behöver åka iväg på något kul. Det blev en väldigt härlig stämning både på scen och i publiken under den här låten när jag och en kompis såg dem tidigare i år. Första gången jag hörde Power Of One blev jag påmind om Alanis Morrisette, men Jenna skrev till ett fan på Twitter att de tydligen var inspirerade av Lejonkungen. Den är väldigt skön att lyssna på och är ännu en låt med viktig text. Många av Tonight Alive's låtar har betydelsefulla och viktiga texter. We Are är en annan favorit.

Det är modigt av Tonight Alive att göra en sån här skiva och jag har inget emot deras nya lugna sound, dessvärre befarar jag att låtarna på Limitless inte kommer bli lika populära som vissa på deras tidigare album har blivit. Vad tycker du? Lyssna här.

Visa alla artiklar av Louise Karlsson (23 st)

2016

2015