Norlie & KKV - Alla Våra Låtar

NorlieKKV alla våra låtar

Norlie & KKV – Alla Våra Låtar

Norlie & KKV är den svenska hiphop–duon som levererat hit efter hit. Några av dem är När Jag Går Ner, Tröjan Du Hatar och Där Jag Hänger Min Hatt som de flesta i alla fall hört minst en gång förut. 90-talisterna Sonny Fahlberg (Norlie) och Kim Vadenhag (KKV) gjorde sitt första samarbete 2009 och sedan dess skapat den rätta mixen som får alla på dansgolvet att sjunga och dansa natten lång.

Ytterligare en anledning till duons framgångar är att Norlie & KKV först och främst är låtskrivare och deras texter är personliga som många kan relatera till. Det är enkelt att känna igen sig och även att sjunga med i de trall-vänliga låtarna och albumet Alla Våra Låtar är inget undantag. Jag gillar att killarna även vågar röra sig utanför hiphopens traditionella ramar och de gjorde tidigt avstamp i den nya eran av svensk rap som de delar med t.ex. Maskinen.

Singeln Ingen Annan Rör Mig Som Du som återfinns på albumet knep förra året platsen som den mest streamade svenskspråkiga låten och även den näst mest streamade svenska låten.  Alla Våra Låtar kanske inte är en så komplicerad skiva men den får mig att bli glad och peppad. Spåren liknar varandra men det funkar absolut för mig då är jag en sucker för den svenska ”nya” hiphopen. Det är inte heller några direkta överraskningar på albumet men radiodängorna Din Idiot och Du Får Göra Vad Du Vill Med Mig är svårt att inte digga till.

Självklart var det planerat att Norlie & KKV skulle släppa albumet så här lagom till sommaren för det är verkligen sommardängor som vi hör. Men den låt som verkligen sticker ut är Västerbron som nog är en enda låten som jag vill dansa tryckare till istället för att hoppa runt på dansgolvet. Den är fin och kommer från och med idag hamna i min spellista.

Skivan finns på Spotify, lyssna här.

Visa alla artiklar av Sara Westerberg (34 st)

2016