Britney Spears - Glory (deluxe version)

Britney Spears Glory 2016 08 26

Britney Spears – Glory (deluxe version)

Jag vet knappt hur jag ska börja, för vem älskade inte Britney Spears när hon slog igenom med sin hit Baby One More Time i slutet av 1990 talet? Och vilken resa Britney haft sedan dess. Nio album släppta och flera förstaplatser på listorna med singlar som Crazy, Oops I Did It Again och Work Bitch. Som att det inte var nog med musikkarriären så spelade Spears även in långfilmen Crossroads i början av 2000-talet och vilken ung tjej ville inte vara Britney då?! Jag vet helt säkert att jag ville det i alla fall.

Men vägen har inte alltid varit rak för Britney, i slutet av 2000-talet kom livet i mellan. Men idag har Britney tagit sig tillbaka och är den starka, snygga kvinnan som vi andra bara drömmer om att få vara. Idag uppträder Britney även med sin egen show i Las Vegas, Britney: A Piece Of Me. Förutom detta så har Spears nu släppt sitt nionde studioalbum Glory. Visst känner man igen Britney med hennes unika röst men det känns även modernt och i tiden vilket jag uppskattar.

Men de låtarna som ändå sticker ut från albumet är ändå Make Me Feat G-Eazy, Do You Want To Come Over, Clumsy och Love Me Down. Make me var den första singeln som släpptes tidigare i somras och är även de enda spåret där Britney gjort ett samarbete med en annan artist. Låten är inte en typisk Britney låt där också G-Easy kommer in och rappar men jag tycker den blir bättre och bättre för varje gång man hör den. Den känns färsk och med över 40 miljoner spelningar på Spotify så talar den sitt tydliga språk att spåret är albumets no.1 hit.

Do You Wanna Come Over känns mer poppig och där får man verkligen den där Britney vibben som man så väl känner igen. Låten får mig att tänka tillbaka på alla discon som jag dansade till Britneys låtar till back in the days. Clumsy känns istället mer busig och lite burlesk på något sätt. Jag kan se Christina Aguilera och Britney göra en show tillsammans som skulle kunna likna filmen Burlesk där Aguilera spelar huvudrollen. Kan även tänka mig att denna låt passar bra in på Spears Las Vegas show.

Sist men inte minst vill jag uppmärksamma Love Me Down som har de där poppiga men samtidigt elektroniska soundet som jag verkligen går igång på. Med sin djupa bas och rytmiska slinga gör att man vill svänga på sina höfter, blunda och tänka att man är en av Britneys dansare. Eller ännu bättre Britney själv. Jag blir även imponerad av det sista spåret på albumet Copure Electrique där Speras sjunger hela låten på franska.

Överlag tycker jag om albumet. Den har fått ett positivt mottagande och både fans och kritiker och jag kan bara säga att även jag fått ett positivt intryck av skivan. Den pop-Britney vi alla känner till finns där samtidigt som det blandas med dagens olika genrer, som EDM och trap. Många trodde att Spears inte skulle bli så långvarig i musikbranschen men detta motbevisar hon verkligen med detta album. Britney är här för att stanna och det gör hon helt rätt i.

Lyssna på albumet på Spotify här.

Visa alla artiklar av Sara Westerberg (34 st)

2016