The Chainsmokers - Collage

The Chainsmokers Collage 2016 11 04

The Chainsmokers – Collage EP

Sedan årsskiftet 2013/2014 har The Chainsmokers toppat listorna inte bara en utan fler gånger. Dj-duon som består av Alexander Pall och Andrew Taggart blev kända genom sin hit #Selfie som de själva beskriver var låten som förändrade deras liv. Inte konstigt att det var en sådan hit då låten verkligen satte sig på hjärnan. För det är väl det som är en hit? Att alla kan låten och bara lyssnar på den om och om igen. Jag som precis återvänt från USA efter ett halvår i staterna kunde verkligen känna igen mig i de amerikanska uttrycken. Det var underbart och jag tänker på den tiden med ett leende på läpparna.

Idag har The Chainsmokers åter igen toppat listorna, bland annat med singeln Closer som självklart återfinns på EPn Collage. Jag blev helt såld från första gången jag hörde låten Closer, för att Halseys röst är helt magisk. Ett riktigt genidrag enligt mig att samarbeta med denna kvinna. Men de har även samlat fyra andra låtar på EPn, nyaste låten Setting Fire feat. XYLØ, All We Know feat. Phoebe Ryan, Inside Out feat. Svenska Charlee och Don’t Let Me Down feat. Daya. Alla spåren har miljontals spelningar på Spotify var för sig så man kan säga att hela EPn är en riktig höjdare. Och alla spår är riktigt radiovänliga vilket är ett plus så klart. Låten som sticker ut lite från de övriga fem är dock Inside Out då den är av lugnare karaktär. Den påminner mig lite om musiken i filmen Twilight. Det gillar jag och att alla spår inte håller samma uppbyggnad, att de istället bryter av innan finalen kommer med Dont Let Me Down.

För att sammanfatta Collage så skulle jag säga att den får fem av fem bananer. Den passar in och faller mig helt i smaken. Ska dock bli spännande att se vad nästa steg är efter denna succé från The Chainsmokers. Hur följer man upp en sådan fullträff?

Lyssna på EPn på Spotify här.

Visa alla artiklar av Sara Westerberg (34 st)

2016