Galan inleds av Veronica Maggio som framför en suggestiv och snygg version av Mitt hjärta blöder till publikens jubel. Att en av 2011 års mest framgångsrika artister får öppna galan känns helt naturligt. När kvällens värd Salem Al Fakir hälsat oss välkommna är det dags att börja prisutdelningen med priset till Årets grupp. Tove Styrke är på plats och kan räcka över priset till killarna i Deportees. Tempot är högt och knappt har kvällens första pristagare klivit av scenen innan Maskinen levererar ett klockrent framträdande med Krossa alla fönster. Jag hinner fundera på varför inte de fick inleda galan?

Komikern Kristoffer Appelqvist tar sedan över scenen för att dela ut priset till Årets pop. Vinnarna heter Syket och de är mäkta förvånade och givetvis väldigt glada. Därefter blir det dags för Fibes, Oh Fibes! att spela sin nya låt Apex of the Sun. Ordet som bäst beskriver deras framträdande är snyggt. Det både ser snyggt ut och låter snyggt! Ut på scenen skrider sedan den för kvällen rödklädda Annika Norlin. Lustigt nog är det ingen mindre än Kapten Röd som hon får dela ut pris till i kategorin Årets artist. Sedan har det blivit dags att förvandla Lisebergshallen till en nattklubb – Rebecca & Fiona gjorde det storstilat.

Prisutdelare i kategorin Årets hiphop/soul är Danne & Bleckan från Salong Betong. Priset går till Ison & Fille. När sedan Salem Al Fakir får ta över scenen och göra ett medley på tidigare års vinnare i kategorin Årets låt. Det är bra. Vansinnigt bra! Tidigare under kvällen upplevde jag honom som lite skakig i rollen som värd men här är han definitivt i sitt rätta element. Sedan får de otroligt hyllade First Aid Kit ta över scenen och framföra The Lions Roar. Visst är de duktiga men det faller inte alls mig på läppen. Det känns lite avslaget och tråkigt. Något som bli än mer tydligt när Ralf Gyllenhammar kommer ut på scenen iklädd rosa kostym för att dela ut Årets Guldmick. Till publikens jubel är det hemmasonen Kapten Röd som tar hem sitt andra pris för kvällen.

Därefter har det blivit dags för Markus Krunegård att spela nya låten Everybody hurts. Nej, det är inte en cover på R.E.M och nej, den är inte på engelska. När sedan Soran Ismail kliver ut och är skitrolig bleknar Krunegårds framträdande snabbt i mitt minne. Soran delar ut priset till L-Wiz i kategorin Årets dans innan det blivit dags för det numera obligatoriska medleyt på låtarna nominerade till Årets låt. Ikväll är det Ola Selmén och Josefin Johansson som står för detta. Det blir lite tokroligt framträdande innan vinnarlåten kan utses, nämligen Den Svenska Björnstammen med sin Vart jag mig i världen vänder. Där efter följer kvällens ”hjälp”, nämligen ett framträdande från Frantic Amber. Det är hårt och högljutt – en perfekt övergång till nästa kategori som är Årets rock/metal. Vinnarna heter Graveyard.

Härnäst följer årets ”hoppsan”. Nämligen Laleh och nya låten Some Die Young. Det råkar nämligen bli så att ingen bild har gått ut till sändningsbussen så hon får helt enkelt spela låten två gånger innan kvällen kan avslutas. Vi hade nämligen kommit fram till årets sista kategori, Årets nykomling. Vinnarna heter Den Svenska Björnstammen och som därmed plockar hem sitt andra pris för kvällen. Det har med det blivit dags att säga tack och hejdå och det görs med hjälp av Kapten Röd gör sitt yttersta för att välta Lisebergshallen. Det känns som att han lyckas rätt så bra!

Med det säger vi tack och god natt härifrån Göteborg. Det har varit en synnerligen snygg kväll och jag lyfter på hatten till P3 som har lyckats i år igen!

We Are The Storm, Debaser, Malmö, 2012-01-20
Reenact, Released - Live & Unsigned Final, Göta Källare, Stockholm, 2011-12-17