På Debaser Slussens uteservering står jag och väntar på vad jag misstänker kommer bli årets sista utomhuskonsert. Det är en ljummen kväll och stämningen runt omkring mig verkar vara på topp. Det ligger en förväntan i luften. Väntar gör jag på att Christian Olsson, Fibes, Oh Fibes! sångare, ska göra entré på den lilla utomhusscenen. Tillslut kommer han då ut iklädd sin vita kavaj med stora svarta knappar, slår sig ner bakom elpianot och drar igång Dubious – första spåret, tillika min favoritlåt från 1987.

Utanför uteserveringens staket stannar ett äldre par till och titta nyfiket på. Christian kör vidare med I Think I Blew It Again. Det känns lite märkligt att stå utomhus och lyssna till detta mycket avskalade framförande av de nya låtarna. Det känns som att vi lika gärna kunde befunnit oss på en rökig jazzklubb, inte för att jag någonsin besökt en jazzklubb… Jag gissar dock att stämningen är densamma där som här på uteserveringen. Det sorlas lite i bakgrunden, alla i publiken har inte full fokus på det som händer på scenen. Många passar på att ta ett sista glas vin utomhus innan hösten definitivt slagit sina klor i oss. Innan vi bjuds på New York City berättar Christian att de drömt om att få släppa skivan på sommarens sista dag och jag tror minsann att de lyckats pricka precis rätt!

Det är på låten My Calender som Björn Skifs medverkar. Han är inte här ikväll utan Christian gör sitt bästa för att försöka härma honom. Jag blir lite full i skratt men Christian lyckas hyfsat med sin imitation. Tillslut får vi höra Love Child, en låt som jag gått och trallat på sedan jag hörde den första gången någon gång i våras. Den är minst lika bra i denna avskalade version som på skiva. Med det är denna minispelning tillända där vi bara fått höra låtar från senaste skivan. Jag vandrar hemåt och kommer på mig själv med att längta efter att få se en spelning med hela Fibes, Oh Fibes!. Jag behöver inte vänta alltför länge, datumet är redan noterat i min kalender.

Kim Stranne & Kollektivet + Frans Haraldsen, Runsbäck, Öland 2009-09-05
Ulf Lundell, Slottsruinen, Borgholm, 2009-08-05